Fler privatpersoner väljer e-faktura

Fler och fler privatpersoner tackar ja till elektroniska fakturor, så kallade e-fakturor. Under 2006 ökade volymen med 92 procent, vilket innebär att kunder tog emot över 10 miljoner e-fakturor.

Detta visar en undersökning som Acando har gjort i samarbete med de största bankerna i Sverige samt ett antal fakturautställare. Acando har kartlagt marknaden för e-fakturor till privatkunder och resultatet representerar den totala marknaden för e-fakturor i Sverige.

- Vi tycker att det är glädjande att allt fler privatpersoner väljer att få sina fakturor elektroniskt. Kunden slipper hanteringen av en pappersfaktura och ifyllandet av uppgifter samtidigt som företagen får en mer automatisk hantering och avprickning av sina fakturor. Dessutom har vi miljövinsten i form av mindre pappersåtgång och transporter, säger Roger Suup, Radiotjänst, Nätverket för e-faktura.

Potentialen på marknaden för elektroniska fakturor bedöms som stor, i och med att det i dagsläget bara är 5 procent av bankernas totala internetbetalningar som är initierade av elektroniska fakturor.

Acando har i tre år genomfört studier beträffande elektroniska fakturor på uppdrag av Nätverket för elektronisk fakturering.

Joachim Ahlm, Acando AB	tel: 08-699 75 31
Roger Suup, Radiotjänst, Nätverket för e-faktura	tel: 070-626 14 55
Jonas Rönngren, SEB, Samverkan e-faktura privat	tel: 070-562 11 03

Acando är ett konsultföretag som tillsammans med sina kunder identifierar och genomför verksamhetsförbättringar genom informationsteknik. Acando erbjuder en optimal balans mellan hög kundnytta, kort projekttid och låg totalkostnad. Acando omsätter över en miljard kronor och har drygt 1100 medarbetare i nio länder i Europa. Bolaget är noterat på OMX Nordic Exchange. www.acando.com