Atlas Copco har slutfört förvärvet av Rodcraft

Stockholm den 1 mars 2007: Atlas Copco Holding GmbH har genomfört förvärvet av Rodcraft Beteiligungsgesellschaft mbH i Tyskland med dotterbolag. Under 2006 hade Rodcraft-koncernen en årlig omsättning på ca MSEK 208 och 78 anställda.

Rodcraft-koncernen ligger i Mülheim an der Ruhr i Tyskland. Den har levererat pneumatiska verktyg och verkstadsutrustning till fordonsindustrins eftermarknad i mer än 25 år. Under denna tid har Rodcraft-koncernen vuxit kraftigt och har i dag ett distributionsnät i mer än 50 länder över hela världen. Se också www.rodcraft.com.

Rodcraft kommer att ingå i divisionen CP Vehicle Service i Atlas Copcos affärsområde Industriteknik. Företaget kommer att fortsätta att verka under sitt nuvarande namn.

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Möller, Chef för affärsområdet Industriteknik
08 743 8505 eller 070 555 9592
Daniel Frykholm, Presschef
08 743 8060 eller 0708 65 8060

Atlas Copco är en världsledande leverantör av produktivitetshöjande lösningar för industrin. Produkterna och tjänsterna sträcker sig från luft- och gaskompressorer, generatorer, gruv- och anläggningsutrustning, industriverktyg och monteringssystem till relaterad eftermarknad och uthyrning. I nära samarbete med kunder och affärspartners, och med mer än 130 års erfarenhet, utvecklar Atlas Copco för högre produktivitet. Med huvudkontor i Stockholm, Sverige, når Gruppen mer än 150 marknader globalt. Under 2006 hade Atlas Copco 25 900 anställda och en omsättning på 51 miljarder kronor. Mer fakta finns på www.atlascopco.com.

CP Vehicle Service är en division inom Atlas Copcos affärsområde Industriteknik. Globalt marknadsför divisionen kraftverktyg och tjänster till däck- och bilverkstäder samt till bilplåtslagare. Dessutom erbjuds fordonsindustrins eftermarknad avancerade åtdragningssystem för däck. Divisionens huvudkontor ligger i Nantes, Frankrike. Ytterligare information finns på www.cp.com.

03012070.pdf