Årsstämma i Skanska AB

Aktieägarna i Skanska AB (publ) kallas härmed till årsstämma tisdagen den 3 april 2007 kl 16.00 på Hotel Rival, Mariatorget 3, Stockholm. Dörrarna till Hotel Rival öppnas kl 14.30.

Anmälan m m

Aktieägare som önskar deltaga i årsstämman skall
- dels vara införd i den av VPC AB förda aktieboken onsdagen den 28 mars 2007
- dels anmäla sitt deltagande till bolaget under adress:

Skanska AB
Koncernstab Juridik
eller per telefon 08-753 88 14, kl 10 - 16
eller per fax 08-753 37 52
eller per e-post bolagsstamma@skanska.se
eller via www.skanska.se

Vid anmälan skall uppges namn, personnummer (organisationsnummer), adress och telefonnummer samt antalet eventuella biträden. Om deltagande sker genom ombud eller ställföreträdare skall fullmakt, registreringsbevis eller andra behörighetshandlingar insändas till bolaget i god tid före stämman.
Anmälan skall vara bolaget tillhanda senast kl 12.00 onsdagen den 28 mars 2007. Anmälda stämmodeltagare kommer att erhålla ett inträdeskort, som medtages och uppvisas vid ingången till stämmolokalen.

Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att äga rätt att deltaga i stämman, tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos VPC. Sådan omregistrering bör begäras i god tid före den 28 mars 2007 hos den bank eller fondhandlare som förvaltar aktierna.

Styrelsens fullständiga förslag till beslut under punkten 16 kommer att hållas tillgängligt på bolagets kontor, Råsundavägen 2, Solna, Koncernstab Juridik, samt på bolagets hemsida, www.skanska.se, från och med den 2 mars 2007. Redovisningshandlingar och revisionsberättelse kommer att hållas tillgängliga för aktieägarna på bolagets hemsida från och med den 9 mars 2007 samt på ovan angivna adress från och med den 15 mars 2007. Styrelsens yttrande enligt 18 kap 4 § aktiebolagslagen (2005:551) angående förslaget till vinstutdelning ingår i förvaltningsberättelsen.

VD:s anförande under punkt 7 på dagordningen kommer att hållas på engelska. Anförandet kommer att simultantolkas till svenska.
Förslag till dagordning
1. Stämmans öppnande.
2. Val av ordförande vid stämman.
3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
4. Godkännande av dagordning.
5. Val av två personer att jämte ordföranden justera protokollet.
6. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
7. Anförande av styrelsens ordförande om styrelse- och ledningsfrågor. Därefter anförande av verkställande direktören om verksamheten.
8. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse för år 2006 samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse för år 2006.
9. Beslut om fastställelse av resultat- och balansräkningen samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
10. Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst enligt den fastställda balansräkningen samt fastställande av avstämningsdag för utdelningen.
11. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören.
12. Bestämmande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter som skall väljas av stämman.
13. Bestämmande av styrelse- och revisorsarvoden.
14. Val av ledamöter och suppleanter i styrelsen samt val av styrelseordförande.
15. Beslut om hur ledamöter av valberedningen skall utses.
16. Beslut om riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare.
17. Stämmans avslutande.

Beslutsförslag
Punkt 2	Val av ordförande vid stämman
Valberedningen föreslår att advokat Sven Unger väljs till ordförande vid stämman.

Punkt 10	Utdelning och avstämningsdag
Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning om 4,75 kronor per aktie samt en extrautdelning om 3,50 kronor per aktie för räkenskapsåret 2006. Som avstämningsdag för utdelningen föreslås den 10 april 2007. Beslutar stämman enligt förslaget beräknas utdelningen komma att utsändas av VPC den 13 april 2007.

Valberedningens förslag under punkterna 12 -15

Punkt 12	Valberedningens förslag: Nio ordinarie ledamöter och inga suppleanter.

Punkt 13	Valberedningens förslag: Arvode till styrelsens ordförande föreslås utgå med 1 275 000 kronor och till övriga stämmovalda ledamöter, som inte är anställda i koncernen, med 425 000 kronor vardera. För kommittéarbete föreslås ett särskilt anslag utgå med 125 000 kronor till var och en av ledamöterna i projektkommittén, 75 000 kronor till var och en av ledamöterna i revisionskommittén och 50 000 kronor till var och en av ledamöterna i ersättningskommittén. Förslaget till ersättningar för kommittéarbete gäller inte styrelseledamöter som är anställda i koncernen. Arvode till revisor föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Punkt 14	Valberedningens förslag: Omval av Jane Garvey, Stuart Graham, Finn Johnsson, Curt Källströmer, Sverker Martin-Löf, Anders Nyrén och Lars Pettersson samt nyval av Sir Adrian Montague och Matti Sundberg. Roger Flanagan och Ulrika Francke har avböjt omval.

Sir Adrian Montague är styrelseordförande i flera brittiska bolag inom energi- och finans¬sektorerna. Han har en lång erfarenhet av privatfinansierade projekt bland annat för den brittiska regeringen. Matti Sundberg är styrelseledamot bland annat i Boliden AB, SSAB och försäljning¬sbolag inom Scania. Han har tidigare varit VD för Metso, Valmet och Ovako Steel Oy.

Valberedningen föreslår att stämman omväljer Sverker Martin-Löf till ordförande i styrelsen.

Information om föreslagna styrelseledamöter samt redogörelse för valberedningens arbete finns på bolagets hemsida, www.skanska.se.

Punkt 15	Valberedningens förslag: Mandat för styrelsens ordförande att erbjuda de tre till fem röstmässigt största aktieägarna, att vardera utse en representant att jämte ordföranden utgöra valberedning för tiden intill dess att ny valberedning utsetts enligt mandat från nästa stämma. Med de största aktieägarna avses de av VPC registrerade och ägargrupperade aktieägarna per den 31 augusti 2007. Om det på grund av därefter inträffade ägarförändringar bedöms lämpligt, äger valberedningen erbjuda ytterligare en eller två aktieägare plats i valberedningen, så att det sammanlagda antalet ledamöter uppgår till högst sex.
Valberedningen skall utse ordförande från den röstmässigt störste aktieägaren. Lämnar ledamot valberedningen innan dess arbete är slutfört skall, om så bedöms erforderligt, ersättare utses av samme aktieägare som utsett den avgångne ledamoten eller, om denne aktieägare inte längre tillhör de tre till fem röstmässigt största aktieägarna, av den nye aktieägare som tillhör denna grupp. Valberedningens ledamöter skall inte uppbära arvode. Eventuella omkostnader som uppstår i samband med valberedningens arbete skall ersättas av bolaget. Namnen på ledamöterna i valberedningen skall offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2008.

Valberedningen föreslår att årsstämman ger valberedningen uppdraget att inför årsstämman 2008 lägga fram förslag i följande ärenden:
• Förslag till stämmoordförande
• Förslag till antal styrelseledamöter och styrelsesuppleanter
• Förslag till styrelseledamöter
• Förslag till styrelseordförande
• Förslag till styrelsearvoden till ordföranden och var och en av övriga stämmovalda ledamöter
• Förslag till ersättning till var och en av stämmovalda ledamöter i styrelsens kommittéer
• Förslag till revisorsarvode
• Förslag till principer för hur valberedningens ledamöter skall utses

Punkt 16	Förslag till riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare
Styrelsens förslag till riktlinjer för lön och annan ersättning till ledande befattningshavare innebär i huvudsak att den sammanlagda ersättningen skall vara marknadsmässig och konkurrenskraftig och att framstående prestationer skall reflekteras i den totala ersättningen. Förmånerna skall utgöras av fast lön, eventuell rörlig ersättning, övriga sedvanliga förmåner och pension. Rörlig ersättning skall kunna ges ut i kontanter och/eller aktier och den skall vara maximerad och relaterad till den fasta lönen. Tilldelning av aktier skall kräva tre års intjäningsperiod och skall ingå i ett långsiktigt incitamentsprogram. Den rörliga ersättningen skall baseras på utfallet i förhållande till uppsatta mål och sammanfalla med aktieägarnas intressen. Pensionsförmåner skall vara antingen förmåns- eller avgiftsbestämda samt normalt ge rätt att erhålla pension vid 65 års ålder. Rörlig ersättning skall i huvudsak inte vara pensionsgrundande. Styrelsen får frångå riktlinjerna, om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det.

Övrig information
Valberedningen har bestått av Carl-Olof By, ordförande i valberedningen och representerande AB Industrivärden, Håkan Sandberg representerande Handelsbanken och Handelsbankens Pensionsstiftelse, Jan-Erik Erenius representerande AMF Pension och AMF Fonder, KG Lindvall representerande Robur Fonder, Conny Karlsson representerande SEB Fonder samt Sverker Martin-Löf, styrelseordförande i Skanska AB.

Solna i mars 2007

Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com

Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 56.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2006 uppgick till 126 miljarder kronor.

03022019.pdf