CTT Systems AB får beställning från Jet Aviation på CAIR™ system till ett A340-600 VIP flygplan

CTT Systems AB får beställning från Jet Aviation  på CAIR™ system till ett A340-600 VIP flygplan

CTT Systems AB har erhållit en beställning av ett Cair™ System från Jet Aviation AG, Schweiz. Systemet skall installeras under hösten 2008 på ett A340-600 VIP flygplan.
”VIP marknaden är för närvarande stark och CTT har god kontinuitet i beställningarna på Cair system till VIP flygplan. Vi fortsätter att befästa vår ställning som marknadsledande inom detta segment,” säger Torbjörn Johansson, VD för CTT Systems.

Vid befuktning av den extremt torra luften i flygplanskabinen erhåller passagerare och besättningar en betydligt bättre komfort vid flygning. Problem som bl.a. torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning, men även jetlag och risken för spridning av virussjukdomar minskar med höjd luftfuktighet ombord. Dessutom känns luften fräschare och friskare och flygningen blir mindre tröttande än tidigare.

Genom att eliminera kondensation i flygplanet minskas både de operationella och underhållsmässiga kostnaderna på grund av:
•	Lägre bränsleförbrukning (flygplanets vikt minskar genom borttagande av ackumulerat vatten),
•	Förbättrad driftsekonomi och driftssäkerhet (färre elektriska fel och mindre korrosion),
•	Förbättrad isoleringsprestanda (kondensvattnet förstör isoleringen),

Dessutom, säkerställs eller höjs flygplanets restvärde då inverkan av korrosion på flygplanet över åren blir minimal. Den minskade bränsleförbrukningen medför också mindre utsläpp vilket är gynnsamt för miljön.

CTTs Zonal Drying™ System är standard för B787. CTTs befuktare är option för Cockpit på B787 samt för besättningarnas viloutrymmen både för A380 och B787.

För ytterligare information:
Torbjörn Johansson, VD, CTT Systems AB. Tel. 0155-205901 alt. mobil. 070-665 24 46
eller E-Post: torbjorn.johansson@ctt.se
Eller
Ulf Liljenberg, Försäljnings- & Marknadschef CTT Systems AB Tel. 08-6602159 alt. mobil. 070-265 49 00
eller E-Post: ulf.liljenberg@ctt.se
Besök även: www.ctt.se

CTT Systems AB (publ) är ett teknikbolag som verkar inom flygbranschen. Företagets affärsidé är att åtgärda de två fuktproblem som idag existerar i kommersiella flygplan, dels eliminera uppkomsten av kondensation mellan kabin och flygplanets ytterskal och dels erbjuda en förhöjd komfort i kabinen genom att höja fuktnivån.
CTT: s produkter, Zonal Drying™ system och Cair™ system skapar förutsättningar för en förbättrad lönsamhet och flygsäkerhet samt erbjuder en avsevärt förbättrad komfort för passagerare och kabinpersonal. CTT säljer dessa system till flygplanstillverkarna för installation under produktion av flygplanen och till flygbolagen för befintlig flygplansflotta. CTTs Zonal Drying™ system är standard på Boeings nya B787 och CTTs befuktare är option på Boeings B787 för besättningarnas viloutrymmen samt för cockpit. Dessutom är CTTs befuktare option på Airbus A380 för besättningarnas viloutrymmen.
Företaget har sitt säte i Nyköping och är sedan mars 1999 noterat på Stockholmsbörsens.
Bland CTT:s kunder finns bl.a: Airbus, Boeing, Lufthansa, KLM, Swiss, Austrian, Sterling, Icelandair, Air Berlin, Transavia, Martinair, Luxair.

03052076.pdf