Axis nätverksvideokameror har installerats av skoldistrikt i delstaten New York

Axis nätverksvideokameror har installerats  av skoldistrikt i delstaten New York

Axis Communications meddelade idag att Middletown City Schools i Orange County i delstaten New York har installerat företagets nätverkskameror. I avskräckande syfte installerades omkring 260 kameror på skolområden i hela distriktet, bland annat i sju skolbyggnader och två förvaltningsbyggnader.

Samtliga kameror har satts upp i allmänna utrymmen såsom korridorer, kafeterior och parkeringar för att aktivt förhindra incidenter på dessa platser. Skolförvaltningen valde Axis nätverkskameror eftersom de är lätta att installera och underhålla, och eftersom de kan anslutas direkt till distriktets befintliga datanät. Funktionen med strömförsörjning via Ethernet gjorde också att installationskostnaderna blev lägre i och med att kamerorna får ström genom kamerans nätverkskabel istället för ett vanligt strömuttag.
”Vi valde Axis nätverkskameror eftersom vi kunde fortsätta använda vår befintliga nätverksutrustning, bland annat de switchar vi har installerat för vårt IP-telefonisystem. Axis erbjöd oss de funktioner som bäst passade våra behov och vår budget”, säger Mike Tuttle, teknisk chef vid Middletown City Schools.
Middletown planerar att på sikt koppla ihop systemet med lokal polis och räddningstjänst så att de kan se förhållandena inne på skolan vid en nödsituation. Systemet finansierades med hjälp av ett bidrag från Aileen Gunther, politiker i delstaten New York.
”Under flera år har vi sett att det finns ett enormt intresse för att installera nätverksvideoprodukter på skolor och universitet. Ofta finns redan den infrastruktur som behövs, i form av t ex datanätverk, så installationen blir kostnadseffektiv och enkla att genomföra. Nätverkskamerorna ger dessutom överlägsen bildkvalitet”, säger Ray Mauritsson, VD för Axis Communications.
CDW-G, är ett helägt dotterbolag till CDW Corporation och ledande leverantör av IT-lösningar till statliga organ och utbildningsväsendet och är den certifierade Axis-återförsäljare som levererade nätverkskamerorna till Middletown. Mirasys levererade programvaran för videohanteringen.
”Idag vidtar skoldistrikten mer förebyggande säkerhetsåtgärder. De vill ha flexibla lösningar som kan växa med distriktens krav och hjälpa dem att planera för kommande behov. De vill också ha lösningar som kan förebygga incidenter, inte bara registrera dem, något som kameror kan göra. Genom ett nära samarbete med samhället och polisen informerade distrikten om att kameror har satts upp på skolområdena, så att presumtiva skadegörare får möjlighet att tänka efter två gånger”, säger Bob Kirby, chef vid CDW-G, K-12.
Säkerhet på skolor är ett snabbt växande område för videoövervakningsindustrin. Enligt rapporten ”Indicators of School Crime and Safety, 2005” från National Center for Education Statistics, ökade antalet elever i åldrarna 12-18 år som gick i skolor med en eller flera säkerhetskameror från 38,5 procent 2001 till 47,9 procent 2003. Många skoldistrikt väljer i likhet med Middletown IP-baserade övervakningssystem istället för analoga system, eftersom de redan har datanätverk och bandbredd som stöder sådana system.

För mer information;
Margareta Lantz, Investor Relations and Corporate Communications Manager, Axis Communications
Tel: 046 2721800, e-mail: pressoffice@axis.com

Om Axis
Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar.
Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i 18 länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på Nordiska listan i kategorin Mid Cap, Information Technology. Mer information om Axis finns på www.axis.com.
Om CDW-G
CDW Government (CDW-G) är ett helägt dotterbolag till CDW Corporation (NASDAQ: CDWC) och är ett FORTUNE 500-företag. CDW Government (CDW-G) är en välrenommerad rådgivare åt federala, statliga och lokala myndigheter och utbildningsorgan på alla nivåer. CDW-G erbjuder de bästa tekniska produkterna och tjänsterna i sitt slag från välkända varumärken såsom Acer, Adobe, Cisco, Fujitsu, HP, IBM, Lenovo, Microsoft, Panasonic, Quantum, Samsung, Sony, Symantec och View Sonic.

03042010.pdf