Sardus styrelse rekommenderar Atrias erbjudande om kontant uppköp av Sardus aktier

Den 19 februari 2007 lämnade Atria Meat&Fast Food Aktiebolag (”Atria”) med organisationsnummer 556198-4179, ett helägt dotterbolag till Atria Koncern Abp, ett erbjudande om att förvärva samtliga aktier i AB Sardus (publ) (”Sardus”) för kontant 115 kronor per aktie enligt reglerna om budplikt, (”Erbjudandet”).

Bakgrund
• Atria förvärvade ca 59% av röster och kapital i Sardus och lämnade i anslutning till det erbjudandet avseende resterade aktier. Innehavet uppgår idag [2007 03 06] till drygt 70 procent.

• Erbjudandet är ovillkorat.

• Anmälningsperioden för Erbjudandet löper preliminär från den 14 mars 2007 till
  den 4 april 2007.

Styrelsen i Sardus är i enlighet med Stockholmsbörsens regler rörande offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden skyldig att ”inom skälig tid före acceptfristens utgång” offentliggöra sin uppfattning om Erbjudandet. Styrelsen i Sardus gör mot denna bakgrund följande uttalande.

Uttalande från styrelsen för AB Sardus (publ)

Styrelsen för AB Sardus (publ) (”Sardus”) har tagit del av det offentliga erbjudandet om 115 kronor kontant per aktie som Atria Koncern Abp genom sitt helägda dotter¬bo¬lag Atria Meat&Fast Food AB (”Atria”) offentliggjorde den 19 februari 2007.

Styrelsen har utvärderat villkoren för erbjudandet. Utvärderingen föranleder styrelsen att göra följande uttalande.

Styrelsen har i sina överväganden bl.a. beaktat följande omständigheter och därefter i sin utvärdering ställt dessa mot de villkor som möjliggörs genom erbjudandet:

• Sardus nya strategi innebär en ökad satsning på produktsegment med högt förädlingsvärde och lägre prisfokus. Den nya strategin innehåller också ett ökat fokus på kostnadsbesparingar inom framförallt varuflödet samt en kraftigt ökad satsning på produktutveckling och marknadsföring. Sardus styrelse bedömer att förutsättningarna för att fortsätta på den inslagna vägen är goda inom ramen för ett sammanslaget Atria och Sardus.

• Till största delen kompletterar koncernerna varandra avseende produktutbud och marknadsandelar. Med sina starka varumärken har Atria och Sardus tillsammans goda förutsättningar att bli en ledande samarbetspartner till kunder inom dagligvaruhandel, storhushåll och fastfood. Före¬tagen får även en starkare ställning gentemot övriga intressenter.

• Utrymmet för industriella samordnings¬vins¬ter är goda inom bland annat inköp, logi¬stik, produktion, administration och försäljning.

• I enlighet med dispens från Aktiemarknadsnämnden omfattar erbjudandet inte personaloptionsprogram och teckningsoptioner utgivna av Sardus. Dispens är lämnad för en period om sex månader efter genomförandet av erbjudandet. Atria har dock uppgivit att de avser att samarbeta med Sardus för att delta¬gar¬na i Sardus personaloptionsprogram skall behandlas skäligt och att en lösning avseende detta skall uppnås inom den angivna tidsperioden.

• Swedbank har på styrelsens uppdrag utvärderat Atrias erbjudande och har i ett utlåtande till styrelsen uttalat sin uppfattning att det erbjudna priset är skäligt från ett finansiellt perspektiv.

Baserat på en sammanvägd bedömning anser styrelsen att erbjudandet är skäligt och har därför enhälligt beslutat att rekommendera Sardus aktieägare att acceptera erbjudandet.

Styrelsens hantering av beslut i ärendet

Ordinarie styrelseledamöterna Naveen Jeereddi, Fredrik Svensson och Carina Bergman (arbetstagarle¬da¬mot) samt suppleanten Göran Einerborg (arbetstagarledamot) har ej deltagit i utformningen av detta uttalande.

Stockholm den 6 mars 2007

AB Sardus (publ)

För ytterligare information kontakta:
Ulf Brasen, styrelsens ordförande, 0733-645908 eller +44 7788915444

03062188.pdf