Nya fynd ökar Bolidens malmreserv

Bolidens ökade prospekteringssatsningar ger resultat. Två nya betydande mineraltillgångar har påträffats i anslutning till Kristinebergsgruvan i Västerbotten. Malmreserverna för Bolidenområdet har enligt nya beräkningar ökat från 3 320 tusen ton till 4 980 tusen ton.

- Det är ett direkt resultat av våra satsningar i den gruvnära prospekteringen. Under 2006 ökade vi våra malmreserver i Garpenberg och Aitik och ett trendbrott har även skett i Bolidenområdet, säger Bolidens VD Jan Johansson. Våra beräkningar visar att livslängden för gruvorna i Bolidenområdet sammantaget förlängs från två till cirka fyra år, men med mineraltillgångarna inräknade blir livslängden betydligt längre.

Fynden påträffades då Boliden testade en egenutvecklad metod, att med elektromagnetisk geofysik känna av mineraliseringar. Uppborrningar har sammantaget resulterat i två nya mineraliseringar (L och M) på 1 000-1 200 meters djup väster om den nuvarande gruvan, i samma geologiska miljö som karakteriserar Kristinebergsgruvans nu bearbetade zinkmalmer. Ingen av zonerna är avgränsade, varför Boliden avser att fortsätta undersökningsarbetena.

Bolidens malmreservberäkningar för 2006, som i sin helhet redovisas på Bolidens hemsida: www.boliden.se, visar på nära en tredubbling av Bolidens totala malmreserver jämfört med året innan. Ökningarna ligger framförallt i gruvområdena Garpenberg och Aitik. Malmreserverna i Garpenberg är nu 17,2 (10,6) miljoner ton och i Aitik 625 (219) miljoner ton. Malmreserverna vid Bolidens gruva på Irland, Tara Mines, har ökat till 16,7 (15,9) miljoner ton.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Jan Johansson, VD och koncernchef, Boliden AB, tel: 08-610 1602, 070-555 02 02
Jan Moström, Direktör - AO Gruvor, Boliden AB, tel: 0910-77 4210, 070-673 52 99

Boliden är ett av Europas ledande gruv- och smältverksföretag med anläggningar i Sverige, Finland, Norge och på Irland. Bolidens huvudprodukter är koppar, zink, bly samt guld och silver. Viktiga verksamheter är också prospektering och metallåtervinning. Bolaget har cirka 4 500 anställda och en omsättning på cirka 35 miljarder kronor per år. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens Large Cap-lista och på Torontobörsen i Kanada.

www.boliden.se

03062209.pdf