ABB säljer Building Systems i Tyskland

Försäljningen bekräftar strategin att fokusera på kärnteknikerna kraft och automation

2007-03-06 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tecknat avtal om att sälja återstoden av verksamheten Building Systems till verksamheten WISAG-koncernen i Frankfurt, Tyskland.

Verksamheten verkar i Tyskland, under namnet ABB Gebäudetechnik, som en totalentreprenör för teknisk byggnadsservice. De levererar även system för el, uppvärmning och luftkonditionering samt fastighetsförvaltning. Under 2006 hade företaget mer än 1 100 medarbetare och omsättning på 305 miljoner dollar.

”Verksamheten Building Systems har varit en del av ABB:s icke-kärnverksamhet sedan 2002,” säger Michel Demaré, ABB:s finanschef. ”Avyttringen och försäljningen av våra övriga verksamheten inom Building Systems 2003 och 2004 följer strategin att fokusera på vår kärnkompetens som är kraft- och automationsteknik.”

ABB och WISAG har kommit överens om att inte avslöja uppgörelsens villkor, enligt sedvanliga godkännanden,.

WISAG-koncernen är en av Tysklands ledande tjänsteföretag med mer än 20 600 medarbetare på 120 orter och agenter i 4 europeiska länder.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 108 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
Media Relations:
ABB Corporate Communications, Zurich