DELÅRSRAPPORT 1 MAJ 2006-31 JANUARI 2007

Resultatet efter skatt ökade med 29 %

Delårsperioden (maj 2006-januari 2007)

• Nettoomsättningen steg till 1 147,8 (904,1) Mkr, vilket är en ökning med 27 procent jämfört med föregående år. Ökningen i koncernens jämförbara butiker var 1 (12) procent.

• Resultatet efter skatt uppgick till 146,0 (112,8) Mkr. Resultatet per aktie före utspädning steg till 5,21 (4,15) kronor.

• Koncernen förvärvade 29 franchisebutiker inom Hemtexkedjan och etablerade 29 nya butiker.

Tredje kvartalet (november 2006-januari 2007)

• Nettoomsättningen steg till 501,2 (378,2) Mkr, vilket är en ökning med 33 procent jämfört med föregående år. I koncernens jämförbara butiker minskade försäljningen med 1 procent (+14).

• Resultatet efter skatt uppgick till 80,4 (60,1) Mkr. Resultatet per aktie före utspädning steg till 2,87 (2,14) kronor.

• Koncernen förvärvade 12 franchisebutiker inom Hemtexkedjan och etablerade 13 nya butiker.

För ytterligare information
För ytterligare information, vänligen kontakta Anders Jansson, VD och koncernchef: 0705-50 42 87, eller Tommy Svensson, Ekonomi- och finanschef: 0702-10 80 69.

Hemtex AB
Druveforsvägen 8
www.hemtex.com
e-post: ir@hemtex.se

Hemtex bedriver handel med inredningsprodukter för hem och offentlig miljö. Hemtex produktområden är Sovrum, Badrum, Fönster och Äta & Umgås. Den 1 mars 2007 fanns totalt 183 Hemtexbutiker, varav 136 i Sverige, 32 i Finland, 9 i Danmark och 6 i Norge. Av butikerna är 160 ägda av Hemtexkoncernen och 23 av franchiseföretag. Samtliga butiker utanför Sverige ägs av Hemtexkoncernen. Hemtex AB, som är moderbolag i koncernen, svarar för konceptutveck¬ling, marknadsföring, affärsstyrning, controlling och varuförsörjning till Hemtexbutikerna. I Hemtexkoncernen ingår förutom moderbolaget Hemtex AB även de helägda dotterbolagen Hemtex Oy (Finland), Hemtex A/S (Danmark) Hemtex AS (Norge) samt sju vilande bolag.

03052319.pdf