Anoto levererar teknologi för e-röstning i Hamburg

En av Anotos tyska partners, Diagramm Halbach, har vunnit en europeisk offentlig upphandling för leverans av ett e-röstningssystem baserat på Anotos teknologi för digital penna och papper för val i Hamburgs stad år 2008.

Som ett första steg jobbar Anoto i nära samarbete med Diagramm Halbach för att slutföra de nödvändiga godkännande- och certifieringsprocesserna. Efter att dessa har slutförts kommer projektet att rullas ut fullt under den senare delen av 2007. Potentialen för projektet är 12 000 pennor.

Projektet har sitt ursprung i en pilotstudie som utfördes under valet i Hamburg i september 2005 där försöksröstning med digital penna och papper gjordes i två separata vallokaler. Resultatet var väldigt positivt och överträffade myndigheternas förväntningar.

“E-röstning är en het trend och för Anoto är detta en mycket intressant och potentiellt även en mycket stor marknad. Vi vet att valmyndigheterna brottas med problem med rösträkning, krångliga valsedelsförfaranden och med att resultatet dröjer. Här kommer fördelarna med Anotos teknik in. Omedelbar dataöverföring ger snabba valresultat samtidigt som man fortfarande har kvar själva röstsedeln för manuell kontrollräkning. Att använda papper och penna är också naturligt och okomplicerat för den som ska rösta,” säger Anders Norling, VD för Anoto Group AB.

För ytterligare information:

Anders Norling
Anoto Group AB +46-733 45 14 98

Anoto Group AB
är bolaget bakom och världsledande inom den unika teknologin för digital penna och papper som möjliggör snabb och pålitlig överföring av handskriven text till digital form. Anoto verkar genom ett globalt partnernätverk som fokuserar på användarvänliga formulärlösningar för effektiv insamling, överföring och lagring av data inom olika affärsområden som t.ex. vård, bank och finans, transport och logistik samt utbildning. Anoto Group har ca. 90 anställda, kontor i Lund (huvudkontor), Boston och Tokyo. Större ägare är bland andra Norden Technology A/S, Logitech International S/A, Robur och DNB. Anoto Group AB:s aktie är noterad på den Stockholmsbörsens Nordiska Mid Cap-lista under tickern ANOT. För mer information: www.anoto.com

Diagramm Halbach
Diagramm Halbach is one of Europe's largest printers for special papers and applications. The product range covers health care and pharma, industry, finance, public transport and event. Strong focus is made on man-machine interaction based on paper with digital pen and paper and RFID being the most important ones.
Diagramm Halbach is Anoto partner since many years and combines both printing and application development inhouse, having thus control over the complete length of a digital pen and paper application. The Halbach Group was founded in 1832 and has approx. 320 employees on 4 sites. For more information visit: www.halbach.com; www.dotvote.de

03072107.pdf