Elekta AB - Niomånadersrapport maj - januari 2006/07

• Orderingången ökade med 12 procent till 3 539 (3 162) Mkr. Orderstocken uppgick till 4 191 Mkr, den högsta nivån någonsin.
• Nettoomsättningen ökade med 1 procent till 3 082 (3 037) Mkr.
• Rörelseresultatet uppgick till 246 (252) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till 8 (8) procent. På rullande 12 månader uppgick rörelsemarginalen till 10 procent.
• Resultat efter skatter uppgick till 183 (167) Mkr. Vinst per aktie efter utspädning uppgick till 1,95 (1,76) kr.
• Kassaflödet efter investeringar uppgick till -324 (-137) Mkr. Förvärv ingick med -144 (-192) Mkr.
• Under det fjärde kvartalet förväntas höga leveransvolymer och som ett resultat över 50 procent av helårets rörelseresultat.
• För helåret 2006/07 förväntas en rörelsemarginal om 11-12 procent, att jämföra med det tidigare kommunicerade intervallet om 11-14 procent.

För den fullständiga rapporten, vänligen se bifogad PDF-fil.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Peter Ejemyr, Informationsdirektör, Elekta AB (publ),
Tel: 0733-611000 (mobil), e-mail: peter.ejemyr@elekta.com

Om Elekta

Elekta är en internationell medicinteknisk koncern som utvecklar avancerade kliniska lösningar, heltäckande informationssystem och tjänster för strålbehandling av cancer och för behandling av sjukdomar i hjärnan. Samtliga Elektas lösningar bygger på icke-invasiva eller minimalinvasiva metoder, vilket gör dem såväl kliniskt ändamålsenliga som kostnadseffektiva och skonsamma för patienten.

Företagets kliniska lösningar inkluderar bland annat Leksell Gamma Knife® för icke-invasiv hjärnkirurgi samt Elekta Synergy® för bildstyrd strålterapi (image guided radiation therapy, IGRT). Efter förvärvet av IMPAC Medical Systems Inc. i april 2005, är Elekta-koncernen världens största leverantör av mjukvara för cancerbehandling.

Elektas system och kliniska lösningar används vid mer än 4 000 sjukhus världen över för att bota cancer och för att behandla sjukdomar i hjärnan såsom tumörer, kärlmissbildningar och funktionella sjukdomar.

Elektakoncernen har ca. 2 000 medarbetare världen över och huvudkontoret ligger i Stockholm. Företaget är listat på Stockholmsbörsen under symbolen EKTAb. Mer information om Elekta finns på www.elekta.com.

03082174.pdf