Valberedningens förslag till styrelseledamöter i Wihlborgs Fastigheter AB

Valberedningen i Wihlborgs Fastigheter utsågs enligt årsstämmans beslut och består av Anders Silverbåge, (Brinova Fastigheter AB), Erik Törnberg, (Investment AB Öresund), Peter Lindh, (Maths O. Sundqvist) och Leif Franzon, (Aktiespararna).

Inför årsstämman den 26 april 2007 föreslår valberedningen att styrelsen består av åtta ledamöter. Valberedningen föreslår vidare omval av styrelseledamöterna Erik Paulsson, Kerstin Fredriksson, Anders Jarl, Sten K Johnson, Tommy Qvarfort och Johan Qviberg. Till nya styrelseledamöter föreslås Sara Paulsson Karlsson och Helen Olausson. Nuvarande styrelseledamoten Lars Sköld har avböjt omval. Valberedningen föreslår också att Erik Paulsson omväljs till styrelseordförande.

Sara Paulsson Karlsson är född 1969 och verksam som entreprenör inom bl.a. jordbruk, transport och fastigheter. Hon har bl.a. styrelseuppdrag i Topeja Holding AB och Killebäckstorp i Båstad AB.

Helen Olausson är född 1968 och verkställande direktör för Fabös, ett fastighetsbolag ägt av Maths O. Sundqvist med fastigheter i Östersund och Kristianstad. Helen har tidigare varit VD för Länstidningen i Östersund. Övriga styrelseuppdrag: Styrelseordförande i Fältjägaren Fastigheter AB, ledamot i Åre Centrum AB och Norrvidden AB samt föreslagen ledamot i Fabege AB.

Arvodet till styrelsen föreslås med 900 000 kronor, vilket innebär en höjning med 5 % per ledamot. Till styrelsens ordförande utgår ett arvode om 210 000 kronor och till övriga ledamöter 115 000 vardera, förutom VD Anders Jarl.

Valberedningen föreslår att en ny valberedning tillsätts på oförändrade grunder inför årsstämman 2008 och består av företrädare för de tre största aktieägarna (per den 30 september 2007) jämte en representant för de mindre aktieägarna, företrädda av Aktiespararna.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ)

För valberedningen:
Anders Silverbåge, telefon 0730-70 22 22, anders.silverbage@brinova.se
Erik Törnberg, telefon 08-402 33 00
För Wihlborgs Fastigheter:
Iréne Johansson, informationschef, telefon 040-690 57 21, irene.johansson@wihlborgs.se

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet är beläget i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn.
I Malmö och Helsingborg är Wihlborgs ett av de ledande fastighetsbolagen. Fastigheternas
bokförda värde uppgår till 11 mdkr med ett årligt hyresvärde om 1 mdkr.
Wihlborgs är noterat på Stockholmsbörsens Midcap-lista.