Opcon ingår avtal med industrikoncern om leverans av system för framställning av el ur spillvärme

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har ingått ett avtal med en stor svensk industrikoncern om leverans av system för framställning av el ur spillvärme med Opcons egenutvecklade ORC-teknik.
Avtalet syftar till en kartläggning av möjligheterna till installation av Opcon Energy Systems (OES) teknik för framställning av el ur spillvärme vid kundens samtliga anläggningar. Initialt skall två installationer göras med omedelbar projektstart. Detta blir Opcon Energy Systems första kund.

Potentialen vid full utbyggnad i kundens samtliga anläggningar motsvarar minst femton av Opcon Energy Systems ORC-enheter. Det definitiva antalet installerade ORC-enheter kommer att bestämmas efter en teknisk utvärdering. Varje enhet innebär en möjlig elproduktion om cirka 3 500 MWh per år och investeringsvärdet per enhet rör sig i intervallet 6-8 msek.
- För Opcon innebär detta ett genombrott för vårt nybildade affärsområde Renewable Energy med dotterbolaget Opcon Energy Systems. Referensen i form av denna order och avtalet med vår samarbetspartner utgör en stark plattform för framtida tillväxt, kommenterar Rolf Hasselström, koncernchef i Opcon.
- Den teknik som vi utvecklat för att utvinna el ur spillvärme har globalt ett antal stora användningsområden inom såväl process- och kraftindustrin som inom rederinäringen. Nu kommer vi att öka våra marknadsansträngningar ytterligare och gå vidare med satsningen på energi- och miljöteknik inom affärsområdet Renewable Energy, säger Rolf Hasselström.
För ytterligare information, vänligen kontakta: Rolf Hasselström, koncernchef och vd i Opcon AB, tel. 08-466 45 00, 070-594 79 60
Svein Valheim, vice vd i Opcon AB, tel. 0532-611 64, 070-678 22 17
Mats Gabrielsson, styrelseordförande i Opcon AB, tel. 08-470 03 70, 070-775 83 20
Opcon AB, Box 30, 662 21 Åmål Tel. 0532-613 00, fax 0532-120 19 e-post: info@opcon.se
www.opcon.se

Om Opconkoncernen
Opcon är en miljö- och energiteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.
Opcon har verksamhet i Sverige, USA och Kina. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på OMX-börsen.
Koncernen är uppdelad i tre affärsområden:
Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, hanteringssystem för naturgas samt luftsystem för bränsleceller. Affärsområdet omfattar dotterbolagen Svenska Rotor Maskiner (SRM), Opcon Energy Systems (OES) samt Opcon Autorotor.
Engine Efficiency arbetar i huvudsak med tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer. Affärsområdet omfattar dotterbolagen SEM, Opcon Technology Suzhou (OTS), Lysholm Technologies, Laminova samt Opcon Inc., USA
Mobility Products arbetar med teknik för positionering, förflyttning och reglering, för elfordon och elrullstolar. Affärsområdet omfattar dotterbolaget REAC.

03092150.pdf