AstraZeneca tar viktigt steg i kampen mot förfalskade läkemedel

Nu tar AstraZeneca krafttag för att skydda patienterna från förfalskade läkemedel. Som första läkemedelsföretag i världen inför man nu på global nivå en säkerhetsförslutning som bland annat gör att varje läkemedelsförpackning blir försedd med ett unikt nummer och därmed spårbar. Redan i april kommer Nexium som första läkemedel att förses med denna säkerhetsförslutning.

Den utbredda förfalskningen av läkemedel och den olagliga försäljningen av dessa preparat utgör ett allvarligt hot mot sjuka människor som är i behov av effektiv behandling. WHO och FDA beräknar att i genomsnitt 5-10 procent av de läkemedel som är till försäljning internationellt är förfalskningar. Problemet förutspås öka med en enorm hastighet och WHO bedömer att andelen förfalskade läkemedel kommer att ha fördubblats 2010.  FDA har gjort beräkningar som pekar på att värdet av den illegala marknaden kommer att uppgå till 75 miljarder dollar (ca 525 miljarder kronor) 2010.

Personer som använder förfalskade läkemedel löper stora risker. I bästa fall innebär bara de förfalskade läkemedlen att patienten inte får någon effekt av de läkemedel man betalat för. I andra fall kan t ex allergier eller ökad resistens av läkemedlen bli följden. I värsta fall kan det leda till döden genom exempelvis förgiftning eller att livshotande tillstånd förblir obehandlade.

-	AstraZenecas ansvar är att leverera säkra och effektiva läkemedel till patienterna. De ska alltid kunna känna sig helt trygga med ett läkemedel från AstraZeneca. Därför inför vi nu dessa säkerhetsrutiner, säger Staffan Ternby, informationsdirektör på AstraZeneca.

Ökad patientsäkerhet
Förfalskade läkemedel når patienter på olika sätt: Det blir allt vanligare att konsumenterna själva skaffar läkemedel av okänd kvalitet, genom den ökande handeln på Internet.  Farliga läkemedel kan också på olika sätt komma in i den legala distributionskedjan och på så sätt hamna på sjukhus eller apotek.
De förändringar som AstraZeneca genomför syftar till att ytterligare öka patient-säkerheten genom att så långt det är möjligt säkerställa att läkemedel från AstraZeneca är original. Varje blisterförpackning av Nexium, AstraZenecas läkemedel mot refluxsjukdom, förses nu som första produkt med ett unikt identifikationsnummer som registreras i en databas. Dessutom fästs en särskild säkerhetsetikett på alla blisterförpackningar. Varje säkerhetsetikett har synliga och osynliga säkerhetskoder i form av en 2D datamatrix-kod. Ett AstraZeneca-hologram finns på etiketten som skiftar mellan logotypen och orden OK och GENUINE.

Säkerheten kommer alltså att höjas genom att:

·	Varje förpackning blir spårbar genom att det unika identifikationsnumret på varje förpackning registreras i en databas. Till en början kan förpackningen kontrolleras av AstraZeneca, men syftet är att också återförsäljaren (t ex Apoteket) ska kunna kontrollera förpackningen i försäljningsögonblicket i framtiden.
·	Användningen av hologram och synliga och osynliga koder gör det både svårare och dyrare att förfalska förpackningen.
·	Det blir tydligt om förpackningen har brutits eftersom etiketten sitter fast över den perforerade linje som man måste bryta för att öppna förpackningen.

För mer information:
Staffan Ternby, informationsdirektör, AstraZeneca, tel 070-557 43 00
Karolina Fränne, pressansvarig inom AstraZeneca Sverige,
tel: 08- 553 231 28, mobil: 0733-351 27, e-post: karolina.franne @astrazeneca.com

Ytterligare information:
Se faktablad och bilder på pressrummet på www.astrazeneca.se

Om Nexium
Nexium (esomeprazol) är en så kallad protonpumpshämmare som utvecklats av det äldre läkemedlet Losec (omeprazol). Nexium har en kraftigare och mer ihållande syrahämning än omeprazol   . Det innebär framförallt en bättre och snabbare läkning för patienter med refluxesofagit (inflammation i matstrupen) jämfört med omeprazol   .

Läkemedelsförmånsnämnden har beslutat att Nexium subventioneras vid behandling av verifierad erosiv refluxsjukdom. Därutöver har Nexium subvention i de fall där generiskt omeprazol eller i förekommande fall annan protonpumpshämmare inte gett tillfredställande resultat vid behandling av annan sjukdom som orsakas av magsyra. Läkemedelsförmåns-nämnden har beslutat att Nexium Hp subventioneras
Referens: www.lfn.se

. Röhss K et al. Dig Dis Sci 2002:47(5):954-8.
  . Lind T et al. Aliment Pharmacol Ther 2000:14:861-7.
  . Kahrilas PJ et al. Aliment Pharmacol Ther 2000:14(10):1249-58.
  . Richter JE et al. Am J Gastroenterol 2001:96(3):656-65.

03082295.pdf Faktablad AZ sakerhetsforslutning 070307.pdf Faktablad lakmedelsforfalskning 070307.pdf