ELEKTAS STYRELSE BESLUTAR OM ÅTERKÖP AV EGNA AKTIER

Stockholm den 9 mars 2007

Styrelsen i Elekta AB (publ) har fattat beslut om att utnyttja det bemyndigande styrelsen erhållit av bolagsstämman att återköpa aktier i bolaget.

Elektas utdelningspolicy är att distribuera 20 procent eller mer av nettovinsten till aktieägarna genom utdelning, aktieåterköp eller motsvarande åtgärd. Företagets ordinarie bolagsstämma beslutade den 20 september 2006 att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om att förvärva högst 10 procent av det totala antalet aktier i bolaget.

Styrelsen har idag beslutat att ge mandat till den verkställande ledningen att vid lämpliga tillfällen genomföra återköp av aktier till en summa av 100 Mkr dock högst 900.000 aktier.

Elekta innehar per dagens datum inga egna aktier. Återköp av 900.000 aktier motsvarar 1,0 procent av totalt antal utestående aktier. Elekta avser föreslå bolagsstämman att återköpta aktier makuleras.

Förvärv kommer att ske på Stockholmsbörsen och till ett pris som ligger inom det vid förvärvstillfället registrerade kursintervallet. Förvärv får ske under tiden fram till nästa ordinarie bolagsstämma.

För ytterligare information, var vänlig kontakta:

Peter Ejemyr, Informationsdirektör, Elekta AB (publ),
Tel: 0733-611000 (mobil), e-mail: peter.ejemyr@elekta.com

Om Elekta

Elekta är en internationell medicinteknisk koncern som utvecklar avancerade kliniska lösningar, heltäckande informationssystem och tjänster för strålbehandling av cancer och för behandling av sjukdomar i hjärnan. Samtliga Elektas lösningar bygger på icke-invasiva eller minimalinvasiva metoder, vilket gör dem såväl kliniskt ändamålsenliga som kostnadseffektiva och skonsamma för patienten.

Företagets kliniska lösningar inkluderar bland annat Leksell Gamma Knife® för icke-invasiv hjärnkirurgi samt Elekta Synergy® för bildstyrd strålterapi (image guided radiation therapy, IGRT). Efter förvärvet av IMPAC Medical Systems Inc. i april 2005, är Elekta-koncernen världens största leverantör av mjukvara för cancerbehandling.

Elektas system och kliniska lösningar används vid mer än 4 000 sjukhus världen över för att bota cancer och för att behandla sjukdomar i hjärnan såsom tumörer, kärlmissbildningar och funktionella sjukdomar.

Elekta-koncernen har ca. 2 000 medarbetare världen över och huvudkontoret ligger i Stockholm. Företaget är listat på Stockholmsbörsen under symbolen EKTAb. Mer information om Elekta finns på www.elekta.com.

03092003.pdf