Ny modell av Sectra MicroDose Mammography lanseras i Wien

Sectra presenterar idag en ny modell av det digitala mammografisystemet Sectra MicroDose Mammography på röntgenteknikmässan European Congress of Radiology i Wien. Den nya modellen har en helt ny design och kan utrustas med stereotaxienhet för kliniska mammografiundersökningar.

Sectra MicroDose Mammography har den lägsta stråldosen på den internationella marknaden. Den låga stråldosen i kombination med god ergonomi och ett väl genomtänkt arbetsflöde gör att mammografisjuksköterskor och radiologer kan arbeta mer effektivt och säkert utan att utsätta kvinnor för högre stråldos än nödvändigt.

- Med den nya modellen av Sectra MicroDose Mammography har vi nu ett produkterbjudande som omfattar lösningar anpassade för både klinisk mammografi och screeningverksamhet med stora undersökningsvolymer, säger Jesper Söderqvist, VD för Sectras mammografiverksamhet.

Unik detektorteknologi möjliggör marknadens lägsta stråldos
Allt fler aktörer inom medicinteknik pekar på fotonräkning som framtidens teknik. Sectra MicroDose Mammography bygger på en unik patenterad detektorteknologi baserad på fotonräkning, vilket gör det möjligt att kombinera den revolutionerande låga dosen med den mycket höga bildkvalité som krävs inom mammografi. Idag är Sectra det enda företaget på marknaden som erbjuder mammografisystem baserade på fotonräkning.

För ytterligare information kontakta:
Torbjörn Kronander, VD Sectra Imtec AB, 013 - 23 52 27
Jan-Olof Brüer, koncernchef Sectra AB, 013 - 23 52 09

Om Sectras medicinska system
Sectra är ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder, PACS. Över 900 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift och mer än 40 miljoner röntgenundersökningar diagnostiseras i Sectras system varje år. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Sectrakoncernens verksamhet
Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom de expansiva nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunikationssystem. Sectra har kontor i elva länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2005/2006 till 564 Mkr. Sectra är noterat på Stockholmsbörsen sedan 1999. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.

03092025.pdf