Catena investerar 74 MNOK i tre ägda norska bilanläggningar

Catena har beslutat att investera 74 MNOK i tre bilanläggningar i Norge för att för-stärka närvaron i den starka tillväxtregionen kring Oslo. Dessutom tecknas ett 15-årigt hyresavtal.

”Det här är ytterligare ett steg i linje med vår strategi att ha starka etableringar i de fyra stora till-växtregionerna i Norden: Stockholm, Göteborg, Öresund och Oslo - områden som passar oss väl med hänsyn taget till vår kompetens och kundprofil”, säger Peter Hallgren, VD för Catena.

I Drammen, strax väster om Oslo, investeras cirka 54 MNOK i en flervarumärkesanläggning för Bilia. Samtidigt tecknas ett 15-årigt hyresavtal med hyresgästen. Den nya anläggningen kommer efter om- och tillbyggnad att omfatta 6 950 kvadratmeter och har ett hyresvärde på cirka 8,1 MNOK per år.

”Här ser vi ett tydligt exempel på att vår förmåga att förädla fastigheter skapar ett ökat värde för våra kunder. Det gör att de vill teckna långa avtal, något som skapar stabilitet och goda ekonomiska förutsättningar för att vidareutveckla och förädla ytterligare - så att vi kan er-bjuda än fler kunder våra tjänster”, säger Peter Hallgren.

De två övriga investeringarna sker också i Osloregionen. På Økern, i Oslo, investeras 10 MNOK i uppgradering av bilhall. Den ombyggda försäljningsytan är ca 3 150 kvadratmeter.
I Follo, söder om Oslo, investeras cirka 10 MNOK i uppgradering av bilförsäljnings- och verkstadsytor. Ombyggnaden omfattar totalt ca 1 800 kvadratmeter.

För ytterligare information kontakta gärna VD Peter Hallgren, telefon 031 760 09 32 eller CFO Rune Jonsson, telefon 031 760 09 35.

Catena ska äga, effektivt förvalta och aktivt utveckla välbelägna handelsfastigheter som har förutsättningar att generera ett stabilt växande kassaflöde och en god värdetillväxt. Catenas övergripande mål är att i kraft av sin fokuserade inriktning ge aktieägarna en långsiktigt god totalavkastning genom att bli en ledande aktör med inrikt-ning mot handelsfastigheter på ett antal strategiska orter.

För mer information om Catena, besök www.catenafastigheter.se

03132022.pdf