Stockholmsbörsens disciplinnämnd utdömer vite till J P Morgan Securities Ltd (12/07)

J P Morgan Securities Ltd (J P Morgan) är medlem på Stockholmsbörsen. Enligt Stockholmsbörsens regler för medlemsföretag ska medlemmar lägga order så att sälj- och köporder som medlemmen genomför för egen räkning inte avsiktligen resulterar i en internaffär i handelssystemet. Med internaffär förstås ett automatiskt matchat avslut av köp- och säljorder som läggs av samma medlem. Medlemmar får inte heller lägga order eller genomföra avslut som otillbörligt påverkar prisbildningen i handelssystemet eller som saknar kommersiellt syfte. Det är därmed förbjudet att med avsikt automatiskt matcha eller ingå avslut som innebär att köpare och säljare av instrumentet är samma fysiska eller juridiska person.

En mäklare vid J P Morgan har vid flera tillfällen i oktober 2006 för bolagets egen räkning lagt köp- och säljorder omfattande mellan 25.000 och 200.000 aktier i handelssystemet avseende Nordea på ett sätt som resulterat i 20 automatiskt matchade avslut där J P Morgan handlat med sig självt. Mäklaren har handlat i strid med J P Morgans interna instruktioner men saknat avsikt att störa marknaden. Mäklaren har suspenderats under viss tid och ålagts löneavdrag av J P Morgan.

Disciplinnämnden slår fast att en medlem alltid har ett strikt ansvar för sina medarbetares handlande vid regelbrott. Nämnden ålägger J P Morgan Securities Ltd vite med 200.000 kronor dessutom tilldelas mäklaren en varning.

wkr0001.pdf