Disciplinnämnden vid OMX Nordiska Börs Stockholm utdömer vite mot Carnegie Bank A/S (22/07)

Carnegie Bank A/S i Köpenhamn har brutit mot regler som gäller för derivathandeln vid OMX Nordiska Börs Stockholm genom att en mäklare har lagt ordrar i ett derivatinstrument där syftet endast har varit att på ett vilseledande sätt påverka priset på ett annat derivatinstrument. Därefter har mäklaren kunnat genomföra affärer i det andra instrumentet till ett högre pris än vad som skulle ha varit fallet om ordrarna inte hade lagts.  Stockholmsbörsens disciplinnämnd har beslutat att Carnegie Bank A/S ska betala ett vite på 300 000 kronor.

Enligt derivatregelverket vid OMX Nordiska Börs Stockholm får en börsmedlem inte medvetet eller av oaktsamhet sprida felaktig eller vilseledande information eller på något annat sätt vidta en vilseledande åtgärd som kan påverka priset eller orderläget i instrument eller underliggande instrument som är noterade vid börsen.

En mäklare hos Carnegie har i slutet av april 2007 placerat en köp- respektive en säljorder i en indextermin på ett sätt som har gjort att priset på fyra optioner på samma index förändrades. Det blev därigenom möjligt för mäklaren att sälja 50 kontrakt av respektive option till ett högre pris än vad som skulle ha gällt om orderläggningen i terminen inte hade skett. Några sekunder efter det att avsluten hade genomförts i optionerna har mäklaren omedelbart återkallat sina ordrar avseende terminen, vilket fick till följd att priserna i terminen och optionerna föll tillbaka till de nivåer som hade rått innan orderläggningen i terminen hade genomförts.

I likhet med börsen ansåg Disciplinnämnden att orderläggningen i terminen hade gjorts endast för att påverka priset på optionerna och alltså inte motsvarades av någon avsikt att genomföra ett avslut i terminen. Även om affärerna inte avsåg några betydande belopp ansåg Disciplinnämnden att det rörde sig om en allvarlig regelöverträdelse och ålade Carnegie att betala ett vite om 300 000 kronor.

För mera information, vänligen se bifogad fil.

wkr0001.pdf wkr0003.pdf