Disciplinnämnden vid OMX Nordiska Börs Stockholm utdömer vite för Nobel Biocare Holding AG (23/07)

Nobel Biocare har brutit mot noteringsavtalet med OMX Nordiska Börs Stockholm genom att inte hantera kurspåverkande information på rätt sätt. Börsens disciplinnämnd har beslutat att Nobel Biocare ska betala ett vite på 768 000 kronor.

Aktierna i Nobel Biocare Holding AG är noterade vid OMX Nordiska Börs Stockholm. Enligt noteringsavtalet skall kurspåverkande information som lämnas av ett noterat bolag vara korrekt, relevant och tillförlitlig.

Den 25 juni 2007 publicerade Läkemedelsverket ett pressmeddelande om att användarinstruktionerna för implantaten NobelDirect och NobelPerfect behövde kompletteras och förtydligas. Vidare meddelade verket att Nobel Biocare inte aktivt fick marknadsföra tandimplantaten förrän Nobel Biocare genomfört vissa informationsinsatser. Samma dag offentliggjorde Nobel Biocare ett pressmeddelande med rubriken ”Läkemedelsverket bekräftar säkerheten och effektiviteten för enstycksimplantaten NobelDirect och NobelPerfect”. Vidare uppgavs i pressmeddelandet att Nobel Biocare ”välkomnar Läkemedelsverkets förnyade beslut om fortsatt försäljning utan förbehåll avseende enstycksimplantaten NobelDirect och NobelPerfect” samt att Läkemedelsverket ”upprepar marknadsgodkännandet för de båda produkterna”.

Disciplinnämnden konstaterar att beskrivningen i pressmeddelandet inte återspeglar den information som Läkemedelsverket lämnade i sitt pressmeddelande. Verket har varken bekräftat säkerheten och effektiviteten för implantaten eller meddelat något beslut om försäljning utan förbehåll eller marknadsgodkännande. Tvärtom framgår av verkets pressmeddelande att implantaten inte fick marknadsföras. Nobel Biocares information i pressmeddelandet har därmed inte uppfyllt noteringsavtalets krav på att lämnad information skall vara korrekt och tillförlitlig.

Börsen har redan tidigare, i ett brev till Nobel Biocare den 28 mars 2007, kritiserat bolaget för felaktig information som bolaget lämnat i ett pressmeddelande den 27 mars 2006 om hanteringen hos Läkemedelsverket. Bland annat den omständigheten att bolaget nu åter offentliggör felaktig information gör enligt disciplinnämnden att bolaget denna gång ska åläggas att betala ett vite.

Disciplinnämnden utdömde ett vite för Nobel Biocare på fyra årsavgifter, motsvarande 768 000 kronor.

wkr0001.pdf wkr0003.pdf