Disciplinnämnden vid OMX Nordiska Börs Stockholm utdömer vite för Midelfart (2/08)

Det noterade bolaget Midelfart Sonesson AB (”Midelfart”) har brutit mot regler som gäller vid OMX Nordiska Börs Stockholm genom att inte hantera kurspåverkande information på rätt sätt. Börsens disciplinnämnd har beslutat att Midelfart ska betala ett vite på två årsavgifter, d v s 384 000 kronor.

Enligt OMX Nordiska Börs Stockholms noteringsavtal ska information som i icke oväsentlig grad är ägnad att påverka värderingen av bolagets aktier offentliggöras omedelbart.

Ett dotterföretag till Midelfart ålades genom en skiljedom meddelad den 20 juli 2007 att utge 17 mkr. Midelfart, som fick del av skiljedomen den 21 juli 2007, lämnade inte någon offentlig information om denna förrän den 23 augusti 2007 i samband med att bolaget presenterade sin halvårsrapport.

Disciplinnämnden konstaterar att det genom skiljedomen utdömda beloppet i halvårsrapporten redovisades som en engångskostnad för andra kvartalet 2007 och att Midelfart redovisade ett negativt rörelseresultat för detta kvartal om 16 mkr. Mot den bakgrunden måste utfallet av skiljedomen anses ha varit av väsentlig betydelse för värderingen av bolagets aktier. Skiljedomen togs för övrigt upp i halvårsrapporten som en väsentlig händelse efter periodens utgång.

Information om skiljedomen borde således ha offentliggjorts omedelbart i anslutning till att domen blev känd för bolaget. Genom att underlåta detta har Midelfart brutit mot reglerna i noteringsavtalet. Detta gäller trots att Midelfart hade informerat om skiljeförfarandet i årsredovisningarna för åren 2005 och 2006.

Disciplinnämnden ålägger Midelfart vite motsvarande två årsavgifter, vilket motsvarar 384 000 kronor.

wkr0003.pdf wkr0009.pdf