PA RESOURCES: BORRNING AV SIDOSTEG SLUTFÖRD PÅ OSELVAR-FYNDIGHETEN

Borrningen av ett sidosteg till avgränsningsbrunnen 1/3-10 på Oselvar-fyndigheten i Norge har nu slutförts av operatören. En plan för utbyggnad och drift av Oselvar ska enligt planerna lämnas in till de norska myndigheterna under 2008. PA Resources har 30 procents ägarandel i licensen.
Operatören DONG E&P Norge har slutfört borrningen av ett sidosteg till avgränsningsbrunnen 1/3-10 på Oselvar-fyndigheten på PL 274 i den sydliga delen av Nordsjön.

Borrningen utfördes av borriggen Mærsk Guardian på 72 meters vattendjup. Brunnen borrades för att undersöka den underliggande vattenzonen och därmed avgränsa Oselvar-fyndigheten bättre. Trycket har mätts och vattenprover har tagits i vattenzonen under den sedan tidigare påvisade olje- och kondensatreservoaren. Arbetet har nu slutförts och datainsamlingen är avslutad.

Sidosteget borrades totalt 3 632 meter och slutar i bergarter av tidig Paleocene ålder, i en position 680 meter sydväst om brunnen 1/3-10. Tidigare beräkningar visar att reservoaregenskaperna i sidosteget överensstämmer med resultaten från brunnen 1/3-10, men att reservoarens tjocklek var något mindre än förväntat.

Avgränsningen visar att storleken på den totala fyndigheten är cirka 2-6 miljoner standardkubikmeter (Sm3) utvinningsbar olja/kondensat samt 2-4 miljarder Sm3 utvinningsbar gas, vilket motsvarar 12-38 miljoner fat oljeekvivalenter olja/kondensat samt 12-25 miljoner fat oljeekvivalenter gas.

Resultaten från brunnarna är uppmuntrande när det gäller framtida utbyggnad av Oselvar-fyndigheten, och operatören med partners planerar att under 2008 lämna in en plan för utbyggnad och drift av Oselvar.
Brunnen kommer nu att permanent pluggas igen och lämnas. Borriggen Mærsk Guardian lämnar nu fältet för uppdrag åt annan operatör, men kommer att återvända senare under 2008 för att borra en prospekteringsbrunn på Ipswich-prospektet som också ingår i licensen PL 274.

Licensinnehavare i PL 274 är operatören DONG E&P Norge AS (40 procent), PA Resources Norway AS (30 procent), NORECO (15 procent) och Revus Energy AS (15 procent).
Stockholm, 8 februari, 2008
PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
President and CEO, PA Resources AB
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice VD, PA Resources AB och
VD, PA Resources Norway AS
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en snabbt växande olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Ekvatorial Guinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter om cirka 843 MSEK under 2006. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment MidCap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES BORRNING AV SIDOSTEG SLUTFORD PA OSELVAR-FYNDIGHETEN