PA RESOURCES: PRODUKTIONSSTART PÅ VOLVE-FÄLTET I NORDSJÖN

Produktionen av olja och gas har startat på Volve-fältet i den norska delen av Nordsjön. Olje- och gas koncernen PA Resources har en 10 procentig ägarandel i produktionslicensen för fältet.
Volve-fältet ligger cirka 200 kilometer väster om Stavanger, i den sydliga delen av norska kontinentalsockeln. Oljan på fältet produceras på jack-up plattformen Mærsk Inspirer, och fartyget Navion Saga används som lagerskepp för oljan innan den transporteras vidare. Gasen transporteras till Sleipner A-plattformen för slutprocessering och export.

Produktionen på Volve ökas nu successivt och fältet förväntas att nå topproduktion på 50 000 fat per dag innan utgången av första kvartalet 2009. Fältet förväntas att producera i fyra till fem år. Utvinningsbara reserver är beräknade till 78,6 miljoner fat olja och 1,5 miljarder kubikmeter gas.

- Vi har nu passerat en viktig milstolpe och tagit ytterligare ett steg framåt i koncernens utveckling. Volve-fältet är det första av våra norska fält som har påbörjat produktion. Det kommer att bidra med 5 000 fat olja per dag till PA Resources vid topproduktion, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef på PA Resources.

Operatören StatoilHydro har lagt ut hela driften av Volve-fältet till Mærsk. Riggen Mærsk Inspirer är världens största jack-up rigg. Det är också den enda jack-up rigg som producerar olja och gas på norska kontinentalsockeln.

Mærsk Inspirer påbörjade borrningar på Volve-fältet sommaren 2007 och har sedan dess färdigställt processanläggningen. Fältet ska enligt beslut byggas ut med åtta brunnar, men operatören är redan i gång med att utvärdera ytterligare fem brunnar.

StatoilHydro är operatör för Volve-fältet med 59,6 procents ägarandel. Övriga partners är Exxon Mobil (30,4 procent) och PA Resources Norway AS (10,0 procent).

Stockholm/Oslo, den 13 februari 2008

PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
President and CEO, PA Resources AB
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice President, PA Resources AB
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en snabbt växande olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Ekvatorial Guinea och Republiken Kongo (Brazzaville).
PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter om cirka 843 MSEK under 2006. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment MidCap).
För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES PRODUKTIONSSTART PA VOLVE-FALTET I NORDSJON