Yara selger eierandel i SQM

Siden 2001 har Yara hatt en indirekte eierandel i det chilenske gruveselskapet Sociedad Quimica y Minera de Chile, S.A. ("SQM"), gjennom de chilenske holdingselskapene Pampa Calichera, Oro Blanco, Norte Grande and SQYA, senest tilsvarende en 8% andel på fullt utvannet basis.

Yara har besluttet å selge sin eierandel i SQM til selskaper kontrollert av sin partner, Sr. Julio Ponce. SQMs vellykkede utvikling av virksomheter innen jod og litium har i økende grad eksponert Yara til andre sektorer enn gjødsel. Aksjene har derfor blitt avhendet for å anvende midlene i Yaras prioriterte vekstområder.

Siden 2001 har Yara også hatt en global markedsføringsavtale for spesialgjødsel produsert av SQM, som har vært svært vellykket for begge parter. Aksjesalget vil ikke ha innvirkning på markedsføringsavtalen, som begge parter fortsatt anser som gjensidig fordelaktig.

Torgeir Kvidal, Investorkontakt
Telefon (+47) 24 15 72 95
Mobil (+47) 91 339 832

Hamed Brodersen, Media Relations
Mobil (+47) 40 468 110

Yara International ASA er et ledende kjemiselskap som konverterer energi, naturlige mineraler og nitrogen fra luften til essensielle produkter for bønder og industrielle kunder. Som verdens største leverandør av mineralgjødsel og agronomiske løsninger hjelper vi til med å skaffe mat til verdens voksende befolkning. Vår industrielle produktportefølje inkluderer miljøprodukter som renser luft og avløpsvann og bevarer matvarekvaliteten. Yaras globale arbeidsstyrke på over 8.000 ansatte representerer betydelig mangfold og talent, og bidrar til Yaras posisjon som den ledende aktøren innen sin bransje.
www.yara.com