Empire går in i Danmark

Pressmeddelande från Empire AB:

Empire öppnar nu försäljning i över 200 butiker på andra sidan Öresund. Den miljövänliga kolsyremaskinen - SodaStream - redan stor succé i Sverige, Norge och Finland - och produkterna från C3 blir nya varumärken på den danska marknaden. SodaStream och C3 kommer att bidrar till att förändra danskarnas dryckesvanor i riktning mot en mera ekologiskt medveten, individualiserad livsstil.

Empire har tecknat avtal med detaljhandelskedjorna Coop, Skousen, Elsalj och Elgiganten. Därmed kommer produkterna från SodaStream och C3 att säljas i över 200 danska butiker.

Kåre Jensen har utnämnts till VD för Empires nya danska dotterbolag. Han är dansk medborgare och bosatt i Köpenhamn. Kåre kommer närmast från Albaline AS, där han arbetade som Commercial Manager & Marketing manager i 10 år på den Danska marknaden. Innan dess har Kåre arbetat på HJ Hansen & Melitta aromateknik, Kåre har stor erfarenhet av hem och hushållsprodukter och har arbetat med liknande produkter tidigare.

SodaStream når snabbt framgång på alla nya marknader. Det beror naturligtvis delvis på att allt fler upptäcker hur bekvämt det är att göra bordsvatten och läsk själv, i stället för att bära hem tunga flaskor från affären. Det är enklare, det är snabbare och det är billigare. Men framgångarna hänger också ihop med människors växande omsorg om miljön. SodaStream innebär att kolsyrat vatten och läsk kan framställas i hemmet, vilket betyder att miljöbelastande, långväga transporter av kolsyrade drycker på flaska undviks. SodaStream utmanar därmed buteljerade bordsvatten som Perrier, San Pellegrino och Ramlösa.
C3 Coffee Center tillverkar elegant formgivna kaffemaskiner för allt från den minsta espresson till den
största koppen bryggmalet.

- Vi bedömer att SodaStreams försäljning i Danmark kommer att gå starkt genom det breda miljömedvetandet i vårt grannland.
- När det gäller C3 Coffee Center är vi övertygade om att allt mer krävande kunder driver marknaden för sofistikerade kaffemaskiner i hemmet, säger Johan Kalling, VD i Empire AB.

För ytterligare info, vänligen kontakta:
Johan Kalling/ VD - Empire AB                     Dick Holmgren/ CFO - Empire AB
08-586 30 500                                               08-586 30 461
johan.kalling@empire.se                               dick.holmgren@empire.se