FYNDIGHET - PROSPEKTERINGSBORRNING I PL 292, OFFSHORE NORGE

En olje- och gas fyndighet har påträffats i strukturen Pi North belägen i Block 6/3 och 15/12 i produktionslicens PL 292 på den norska kontinentalsektorn (NCS) i Nordsjön.

Prospekteringsborrningen 15/12-19 påträffade olja och gas i sandstensreservoaren från Jura och Trias/senare delen av Juraåldern (i respektive Sleipner och Skagerak reservoaren). En omfattande insamling av data har genomförts inklusive produktionstester till nivåer upp till cirka 4 700 fat olja per dag (bopd) från oljezonen. Preliminärt uppskattade utvinningsbara reserver, brutto, från Pi North and Pi South är mellan 19 till 32 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe). Borresultatet och reservpotentialen kommer noggrant att utvärderas av partners till stöd för ett troligt utbyggnadsbeslut.

Borrningen genomfördes till ett vertikalt djup om 3 169 meter under havsytan (vattendjupet är 86 meter). Borringen 15/12-19 genomfördes med jack-up riggen Maersk Guradien.

BG Norge AS är operatör. Lundin Petroleum är partner med en licensandel om 40 procent.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 184,2 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) per den 1 januari 2008.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall

Maria Hamilton