Nyheter för noterade bolag: Disciplinnämnden vid OMX Nordiska Börs Stockholm utdömer varning till OMX AB (16/08)

OMX AB, som var noterat på OMX Nordic Exchange Stockholm till den 2 maj 2008, har brutit mot noteringsavtalet genom att inte hantera kurspåverkande information på rätt sätt. Börsens disciplinnämnd har beslutat att bolaget ska tilldelas en varning.

Enligt noteringsavtalet får information som i inte oväsentlig grad är ägnad att påverka värderingen av bolaget inte annat än i särskilda fall lämnas på annat sätt än genom offentliggörande. Offentliggörandet sker genom att informationen snabbt och på ett icke-diskriminerande sätt görs tillgänglig för allmänheten. Informationen skall samtidigt lämnas till börsen och snarast möjligt finnas tillgänglig på bolagets hemsida.

Den 11 januari 2008 offentliggjorde OMX att avtal träffats med Bombay Stock Exchange om leverans av teknologi. Ingen ordersumma angavs i pressmeddelandet. Den 12 januari 2008 publicerade Dagens Industri en artikel i vilken det återfanns två citat från OMX:s dåvarande vd Magnus Böcker, enligt vilka han uttalade ”Ordervärdet är hemligt men det rör sig om flera hundra miljoner” och ”En av våra största affärer genom tiderna.”

Nämnden konstaterar att de uppgifter om affären med Bombay Stock Exchange som lämnades i artikeln var delvis nya för marknaden och till sin natur i inte oväsentlig grad ägnade att påverka värderingen av OMX-aktien. Därmed borde dessa ha offentliggjorts i enlighet med noteringsavtalets regler.

Uppgiftslämnandet i intervjun överensstämmer således inte med noteringsavtalets regler. Som OMX dock har påpekat ägde intervjun rum under den tid då det offentliga erbjudandet från Borse Dubai till OMX aktieägare löpte, och det fanns av detta skäl och med hänsyn till omständigheterna i det aktuella fallet knappast någon risk för att kursen i realiteten skulle påverkas. Mot den bakgrunden får överträdelsen betraktas som ringa, med följd att påföljden kan stanna vid en varning.

I detta avgörande har Johan Munck, Hans Mertzig, Carl-Johan Högbom, Ragnar Boman och Jack Junel deltagit.

wkr0003.pdf wkr0009.pdf