PA RESOURCES: GODA OLJEFLÖDEN VID TEST AV BRUNN I EKVATORIAL GUINEA

Avgränsningsbrunnen I-5 på Benita-strukturen i Block I i Ekvatorial Guinea har flödestestats och testresultatet visar på goda oljeflöden. Olje- och gaskoncernen PA Resources har sex procents ägarandel i licensen.
Operatören Noble Energy har idag offentliggjort resultatet från genomförda flödestester på avgränsningsbrunnen I-5 på Benita-strukturen i Block I offshore Ekvatorial Guinea. Borrningen av I-5 brunnen slutfördes i mitten av maj i år och brunnen påträffade en nettozon med olja på cirka 13 meter och definierade läget för olja-vatten kontakten. Vid testet av denna högkvalitativa Miocene-reservoar erhölls flödeshastigheter på 6 250 fat olja per dag och 5,4 miljoner kubikfot naturgas per dag (motsvarande 930 fat oljeekvivalenter gas per dag). Testresultatet begränsades av den testutrustning som användes. Baserat på den insamlade informationen, kan en utbyggnadsbrunn förväntas producera cirka 10 000 fat olja per dag. Operatören Noble Energy bedömer att Benita vid en utbyggnad skulle kunna producera cirka 50 000 fat olja per dag från enbart fem brunnar. Prover som tagits visar också att råoljan har en god kvalitet på 30 grader API.

-	Resultatet är mycket positivt för en kommande utbyggnad av Benita-strukturen. Testet visar att höga flödeshastigheter kan uppnås. PA Resources kommer därför att verka för en snabb utbyggnad av Benita. Förhoppningsvis kan en utbyggnadsplan vara klar och lämnas in till myndigheterna i slutet av året, och om så blir fallet kan oljeproduktionen starta under 2012, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef för PA Resources.

Borriggen Sedco 700 förbereder nu borrning av Diega-prospektet, ytterligare ett Miocene-prospekt som ligger cirka nio kilometer norr om Benita i Block I. Prospekteringsbrunnen på Diega, ska placeras på 660 meters vattendjup och få en längd av 3 200 meter. Nettoresurspotentialen beräknas av operatören vara mellan 20 till 80 miljoner fat oljeekvivalenter.

PA Resources har sex procents ägarandel i Block I, genom det helägda dotterbolaget Osborne Resources. Operatör är Noble Energy (40 procent) och övriga partners är Atlas Petroleum International (29 procent) och Glencore (25 procent). GEPetrol (det nationella oljebolaget i Ekvatorial Guinea) har rätt att gå in som delägare med fem procent när fältets kommersiella förutsättningar har fastställts.

Stockholm, 5 juni 2008
PA Resources AB (publ)

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice VD, PA Resources AB
Telefon: +47 21 097110
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en snabbt växande olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorial Guinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter om cirka 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment MidCap).
För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES GODA OLJEFLODEN VID TEST AV BRUNN I EKVATORIAL GUINEA