PA RESOURCES: PRODUKTIONSSTART FRÅN NY BRUNN PÅ DIDON-FÄLTET I TUNISIEN

PA Resources har slutfört borrningen av produktionsbrunnen Didon-7 på Didon-fältet offshore Tunisien. Det pilothål som först borrades kunde konstatera att reservoarens övre gräns ligger fem meter högre än förväntat, vilket ökar fältets oljereserver. Nu har den 500 meter långa horisontella sektionen av produktionsbrunnen också borrats klart och produktionen har startat från brunnen.
Olje- och gas koncernen PA Resources har slutfört borrningen av produktionsbrunnen Didon-7, som en del i utvecklingsprojektet för Didon-fältet i Tunisien. Ett pilothål och en horisontell produktionsbrunn har borrats av jack-up riggen Ensco 85 och produktionstester har genomförts. Efter det att brunnen testades, har Didon-7 nu satts i produktion med en produktionsnivå på cirka 12 500 fat olja per dag.

Pilothålet påträffade toppen av reservoaren fem meter högre än beräknat. Insamling av loggdata och tryck data har visat på goda reservoaregenskaper samt att det finns en nettozon med olja på cirka 30 meter. Den horisontella sektionen av brunnen borrades högt upp i reservoaren för att maximera utvinningen av olja. Ett 500 meter långt borrhål borrades i de två övre lagren av reservoaren på en horisontell nivå av 2 714 meter. Brunnens totala längd uppgår till 4 015 meter. Brunnen visade att strukturen ligger cirka sex till åtta meter högre än prognostiserat i detta område av fältet.

Didon-5 brunnen, som tillfälligt stängdes av före produktionsstarten av brunnen Didon-7, ska åter tas i drift igen i slutet av juni.

- Vi är mycket nöjda med de framgångsrika borrningarna och det faktum att vi nu kan höja produktionen från Didon-fältet, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef på PA Resources AB.

PA Resources har 100 procents ägarandel på fältet.

Stockholm, 9 juni 2008
PA Resources AB (publ)

För ytterligare information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice VD, PA Resources AB och
VD, PA Resources Norway AS
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en snabbt växande olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorial Guinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter om cirka 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment MidCap).
För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES PRODUKTIONSSTART FRAN NY BRUNN PA DIDON-FALTET I TUNISIEN