PA RESOURCES: POSITIVA RESULTAT FRÅN PRODUKTION TEST PÅ DIEGA-FYNDIGHETEN

Oljefyndigheten på Diega-prospektet har nu produktionstestats och resultatet visar på goda oljeflöden. Detta markerar slutet av en mycket framgångsrik prospekteringskampanj i Block I i Ekvatorial Guinea. Olje- och gaskoncernen PA Resources har sex procents ägarandel i licensen.
Operatören har idag offentliggjort resultatet från ett produktionstest utfört på oljefyndigheten i Diega-prospektet i Block I offshore Ekvatorial Guinea. Som tidigare har rapporterats, påträffade Diega-brunnen en nettozon med gas-kondensat på cirka 12 meter i det primära borrområdet. I ett djupare liggande område som tidigare aldrig har testats, påträffades ytterligare en nettozon på cirka nio meter med gas-kondensat och därunder cirka 11 meter med olja. Detta är det andra oljefyndet i Block I.

Vid produktionstestet, som enbart utfördes i oljereservoaren, erhölls flödeshastigheter på 2 700 fat olja per dag och 2,7 miljoner kubikfot naturgas per dag (motsvarande 3 165 fat oljeekvivalenter gas per dag). Analyser indikerar att en utbyggnad av fyndigheten kan utformas så att produktion på cirka 10 000 fat olja per dag plus associerad gas erhålls. Vätskeprover som samlats in under testet visar att råoljan har liknande egenskaper som i Benita-fyndigheten, belägen i närheten av Diega. Borriggen har nu lämnat borrplatsen.

- Prospekteringskampanjen i Block I har varit ovanligt lyckad, med fynd i samtliga borrade brunnar. Testresultatet från Diega är mycket positivt eftersom det visar att denna nya oljeresurs kan produceras med påtagligt god ekonomi. Diega-brunnen markerar slutet på borrkampanjen och totalt har fyra betydelsefulla fyndigheter hittats i blocket - två gas/kondensat fyndigheter och två olja/gas fyndigheter. Alla fyra har produktionstestats med gott resultat. Detta är mycket uppmuntrande inför den framtida utbyggnaden av fyndigheterna i blocket, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef för PA Resources.

Diega kompletterar Benita-fyndigheten som förväntas godkännas av myndigheterna under 2009 och med produktionsstart under 2012. Operatören och övriga partners arbetar nu intensivt för att ytterligare utveckla den omfattande potential som återstår att identifiera i det stora området samt att fortsätta det aktiva prospekterings- och utbyggnadsprogrammet under 2009.

-	Ekvatorial Guineas regering är mycket glada över att ytterligare ett fynd har gjorts offshore i Douala Basin. Regeringen menar att fyndigheten konfirmerar den stora hydrokarbon potential som finns i Douala Basin och vill framhäva det positiva investeringsklimatet i Ekvatorial Guinea, säger H.E. Marcelino Owano Edu, Minister för gruvnäring, industri och energi i Ekvatorial Guinea.

PA Resources har sex procents ägarandel i Block I, genom det helägda dotterbolaget Osborne Resources. Operatör är Noble Energy (40 procent) och övriga partners är Atlas Petroleum International (29 procent) och Glencore (25 procent). GEPetrol (det nationella oljebolaget i Ekvatorial Guinea) har rätt att gå in som delägare med fem procent när fältets kommersiella förutsättningar har fastställts.

Stockholm den 29 augusti 2008
PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
Telefon: +46 70 751 41 84
Trond Bjerkan
Vice VD, PA Resources AB
Telefon: +47 21 09 71 10

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources AB hade intäkter på 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES POSITIVA RESULTAT FRAN PRODUKTION TEST PA DIEGA-FYNDIGHETEN