Koivunen Oy optimoi varaosaostonsa Solteqin toimittamilla järjestelmillä

Solteq Oyj Lehdistötiedote 10.09.2008

Koivunen Oy, merkittävä suomalainen autovaraosien tukkukauppa laajentaa yhteistyötään Solteq Oyj:n kanssa kattamaan koko toimitusketjun hallinnan. Solteq toimitti Koivuselle JDA Softwaren AWR-hankinnanoptimointiohjelmiston, jonka avulla yhtiö voi optimoida tarkasti, mitä tuotteita eri toimittajilta tulee tilata ja milloin. Hankinnanoptimointiprojekti on jatkoa Koivusen toimitusketjun uudistamiselle, jonka ensimmäinen vaihe käsitti sähköisen myyntikanavan rakentamisen.

Koivusella on varastossaan yli satatuhatta tuotetta, jotka tilataan maailmanlaajuisesti yli 400 tavarantoimittajalta. Aikaisemmin hankintapäätökset tehtiin erp-järjestelmän hankintaehdotuksiin perustuen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Koivusen varastonimikkeiden määrä on kasvanut 90 000:sta noin 120 000:een.

- Nopeasti laajenevan varaosamäärän hallitseminen vaatii entistä tehokkaammat työkalut. Uusi järjestelmä tekee hankintaehdotuksia, jotka vapauttavat ostajiemme resursseja. Nyt ostajat käsittelevät vain sellaisia ostokohteita, joita kone ei osaa. Samalla he voivat käyttää aikaansa tärkeämpiin tehtäviin, kuten uusien tuotteiden ja toimittajien etsimiseen, sanoo Koivunen Oy:n varatoimitusjohtaja Jukka Kock.

- AWR on yksi maailman tehokkaimmista ostojen optimointiin tarkoitetuista työkaluista, joka osaa huomioida kysynnän vaihtelut, sesongit ja erilaiset kampanjat. Sen tarkoituksena on laskea, mitä tilataan ja milloin tilataan. Kun järjestelmä tekee tämän mahdollisimman tarkasti, maksaa ohjelmistoon tehty investointi itsensä nopeasti takaisin. Korkeampi palveluaste nostaa asiakastyytyväisyyttä, eikä varastoissa ole turhia hyllynlämmittäjiä, sanoo Solteqin myyntijohtaja Janne Mäkelä.

Uuden järjestelmän suurimpia hyötyjä ovat varaston kiertonopeuden parantuminen ja siihen sitoutuneen pääoman vähentyminen palvelukyvyn silti pysyessä alan parhaana. Järjestelmän ansiosta Koivuselta löytyy oikeaa tavaraa oikeaan aikaan oikeassa paikassa kysyntää vastaavasti.

- Uuden hankinnanoptimointijärjestelmän avulla varmistamme, että varastossamme on koko ajan sellaisia tuotteita, joita asiakkaamme meiltä kysyvät, Kock sanoo.

SOLTEQ OYJ

Lisätietoja:

Solteq Oyj

myyntijohtaja Janne Mäkelä
janne.makela@solteq.com

Koivunen Oy
varatoimitusjohtaja Jukka Kock
jukka.kock@koivunen.fi
puh. (09) 350 1221

Solteq Oyj on kaupan ja teollisuuden strateginen kumppani, jonka ydinosaamista ovat liiketoimintakriittiset IT-ratkaisut. Solteq yhdistää omia ja maailman johtavien ohjelmistoyritysten tuotteita yksilöllisiksi ratkaisuiksi asiakkaiden liiketoiminnan kehitykseen ja toiminnan ohjaukseen. Ratkaisujen avulla jalostettu tieto auttaa yhtiön asiakkaita ohjaamaan liiketoimintaansa entistä tehokkaammin ja parantamaan kannattavuuttaan. Yhtiön liikevaihto vuonna 2007 oli 27,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee noin 270 henkilöä. Lisätietoja osoitteesta www.solteq.com.

Koivunen Oy on merkittävä suomalainen autoalan teknisen kaupan monialayritys. Sen perinteet ulottuvat vuoteen 1927 ja se toimii henkilöautojen ja raskaan ajoneuvokaluston varaosien, varusteiden ja laitteiden sekä työkalujen ja kiinnitystarvikkeiden maahantuojana. Koivunen toimii markkinoilla Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Ruotsissa. Konsernin liikevaihto vuonna 2007 oli 119 miljoonaa euroa.