LUNDIN PETROLEUM HAR PÅBÖRJAT PROSPEKTERINGSBORRNING I LAGANSKYBLOCKET I KASPISKA HAVET

Prospekteringsborrningen Laganskaya-1 i Laganskyblocket i norra delen av Kaspiska havet i Ryssland, har påbörjats. Lundin Petroleum har för närvarande en licensandel om 70 procent, netto, i Laganskyblocket.

Borrningen har som mål att nå sandstensreservoarerna Krita och Jura med ett måldjup om 2 000 meter. Strukturen Laganskaya är belägen sydväst om det senaste Morskayafyndet men i en annan geologisk trend i anslutning till redan existeranade oljefält på land.

Laganskaya-1 är den första borrningen av fyra planerade under 2008 och 2009.

Obekräftade, potentiella, prospekteringsbara resurser, brutto, för Laganskayastrukturen i Laganskyblocket uppskattas till 106 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe).

Gazprom har en option att förvärva 50 procent plus en aktie i Laganskyblocket. Lundin Petroleum har en option att förvärva ytterligare 30 procent. Om båda optionerna löses in kommer Lundin Petroleum att behålla 50 procent minus en aktie och Gazprom kommer att inneha 50 procent plus en aktie i Laganskyblocket.

- Laganskayaborrningen kommer ytterligare att testa prospekteringspotentialen i den norra delen av Kaspiska havet efter vårt betydande fynd i Morskaya. Vi är positiva beträffande potentialen i området och förväntar oss att kunna meddela ett intervall av potentiella resurser från Morskayafyndigheten under oktober, säger Ashley Heppenstall, koncernchef och VD för Lundin Petroleum.

Lundin Petroleum är ett svenskt oberoende olje- och gasprospekterings och produktionsbolag med en välbalanserad portfölj av tillgångar i världsklass i Europa, Afrika, Ryssland och Asien. Bolaget är noterat vid den nordiska börsen. (ticker ”LUPE”). Lundin Petroleum har bevisade och sannolika reserver om 184,2 miljoner fat oljeekvivalenter (MMboe) per den 1 januari 2008.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ashley Heppenstall

Maria Hamilton