Kotkan Energia keskitti voimalaitostensa kunnossapidon Solteqin ratkaisuilla

Lehdistötiedote 29.9.2008

Kotkan Energia toteuttaa voimalaitostensa kunnossapitojärjestelmille mittavan uudistuksen, jossa kunnossapidon hallinta keskitetään yhteen tietojärjestelmään. Kumppaniksi uudistukseen Kotkan Energia valitsi Solteqin, joka on Pohjoismaiden markkinajohtaja kunnossapidon- ja materiaalihallinnan tietojärjestelmissä.

Uudistuksen taustalla on Kotkan Energian rakentama uusi hyötyvoimalaitos, joka valmistuu tammikuussa 2009. Uusi voimalaitos lisää merkittävästi huollettavien laitteiden ja kohteiden lukumäärää, minkä vuoksi yhtiö halusi ottaa käyttöön tehokkaat työkalut kunnossapidon hallintaan.

"Lähdimme liikkeelle uudistamalla koko kunnossapidon strategiamme. Strategiassa määrittelimme, että tarvitsemme keskitetyn järjestelmän kunnossapitoon. Tämän jälkeen toteutetussa kumppanivalinnassa halusimme mukaan yrityksen, joka pystyy tarjoamaan kunnossapidon tietojärjestelmäratkaisut kokonaistoimituksena", sanoo Kotkan Energian kunnossapitopäällikkö Matti Fransas.

Solteqin toimittama kunnossapidon ratkaisu kattaa kaikki Kotkan Energian voimalaitokset, kaukolämpökeskukset ja pumppaamot sekä tuulivoimalat. Ratkaisu sisältää kunnossapitojärjestelmän, palvelinlaitteistot, tietokannan ja käyttöönottoprojektin.

Uudistuksessa laite- ja historiatiedot kerätään yhteen järjestelmään. Keskitetty järjestelmä auttaa ennakoimaan ja priorisoimaan huoltotoimenpiteitä, sekä tekee varastonhallinnasta systemaattista. Lopputuloksena kunnossapidon kustannustehokkuus parantuu merkittävästi.

Uuden järjestelmän tärkeimmät hyödyt ovat käyttövarmuuden paraneminen ja kunnossapitotöiden parempi hallinta. Tavoitteena on, että järjestelmän myötä Kotkan Energian kaikki tuotannon prosessit käyvät entistä tasaisemmin ilman katkoksia.

"Solteqin järjestelmän myötä huollon vaatimat seisokit pystytään suunnittelemaan paremmin, niiden aikana pystytään tekemään enemmän töitä ja niiden kestoa saadaan lyhennyttyä. Järjestelmä parantaa myös tuotannon ja kunnossapidon työntekijöiden yhteistyötä, kun kaikilla on yhteinen näkymä vika- ja huoltohistoriaan. Tavoitteena on, että saisimme järjestelmän avulla useita tuotantopäiviä lisää vuodessa", Matti Fransas linjaa.

"Kotkan Energian uusi kunnossapitojärjestelmä poistaa manuaalisia työvaiheita, mikä nopeuttaa toimintaa. Automaation myötä samoilla resursseilla saadaan aikaan enemmän ja henkilöstölle epämielekkäistä rutiineista päästään eroon", kuvaa Solteqin Teollisuuden liiketoimintayksikön johtaja Risto Metsälä.

SOLTEQ OYJ

Lisätiedot:

Solteq Oyj
Risto Metsälä, Teollisuuden liiketoimintayksikön johtaja
Sähköposti: risto.metsälä@solteq.com

Solteq Oyj on kaupan ja teollisuuden strateginen kumppani, jonka ydinosaamista ovat liiketoimintakriittiset IT-ratkaisut. Solteq yhdistää omia ja maailman johtavien ohjelmistoyritysten tuotteita yksilöllisiksi ratkaisuiksi asiakkaiden liiketoiminnan kehitykseen ja toiminnan ohjaukseen. Ratkaisujen avulla jalostettu tieto auttaa yhtiön asiakkaita ohjaamaan liiketoimintaansa entistä tehokkaammin ja parantamaan kannattavuuttaan. Yhtiön liikevaihto vuonna 2007 oli 27,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee noin 270 henkilöä. Lisätietoja osoitteesta www.solteq.com.