Solteq toimittaa tietojärjestelmät Tokmannin uuteen logistiikkakeskukseen

Solteq Oyj lehdistötiedote 6.10.2008

Kotimainen toiminnanohjausjärjestelmä ohjaa koko Tokmanni-konsernin tavaravirtoja Mäntsälästä joka puolelle Suomea.

Solteq Oyj ja Tokmanni-konserni laajentavat yhteistyötään. Yhtiöt ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaan Solteq toimittaa Tokmannille koko konsernin kattavat järjestelmät toiminnan- ja varastonohjaukseen, ostojen optimointiin ja puheohjattuun keräilyyn. Päätös on jatkoa Tokmannin ja Solteqin joulukuussa 2007 alkaneelle yhteistyölle, jolloin yhtiöt sopivat Tokmanni-konsernin myymäläjärjestelmien uudistuksesta. Ratkaisun myötä Tokmanni keskittää Solteqille kaikki keskeiset operatiiviset tietojärjestelmänsä.

Uudistuksen taustalla on Tokmannin halu keskittää seitsemällä eri paikkakunnalla sijainneet varastoyksiköt uuteen Mäntsälään rakennettuun logistiikkakeskukseen. Kesällä käyttöön otettu keskus on Suomen suurin kerralla rakennettu kaupan logistiikkakiinteistö ja sen pinta-ala on noin 75 000 m2. Jakelukeskuksessa syntyy päivässä keskimäärin 40 000 keräilyriviä. Uuden logistiikkakeskuksen tavaravirtojen hallintaan ja ostojen optimointiin Tokmanni tarvitsi tehokkaat ja toimintavarmat työkalut.

Logistiikkakeskuksen sydän on Solteq Merx -toiminnanohjausjärjestelmä. Sen avulla Tokmanni pystyy varmistamaan, että konsernin 132 myymälässä on oikeaa tavaraa oikeaan aikaan asiakkaiden saatavilla. Toiminnanohjausjärjestelmään integroituvat muut operatiiviset järjestelmät, kuten CDC Softwaren iWMS-varastonohjaus, JDA:n hankintojen optimointi, Optiscanin puheohjattu keräily ja Wincor Nixdorfin ratkaisuun pohjautuvat TP.net-myymäläjärjestelmät. Solteq toimii kaikkien edellä mainittujen ratkaisujen jälleenmyyjänä ja vastaa kokonaistoimituksesta.

Varastonohjausjärjestelmän kautta hallitaan varaston hyllypaikkoja ja optimoidaan keräilyreittejä. Ostojen optimointijärjestelmän avulla Tokmanni pystyy varmistamaan oikean kokoiset ostoerät ja puheohjattu keräily nopeuttaa varastotuotteiden keräilyä sekä parantaa keräilytarkkuutta.

"Tokmanni saa Merxistä toimintavarman ja helppokäyttöisen toiminnanohjausjärjestelmän, joka muokkautuu konsernin kasvun asettamiin vaatimuksiin. Solteqille Tokmannin hankintapäätös on merkittävä, sillä se osoittaa, miten innostuneet ja osaavat ihmiset sekä Merxin jatkuva kehitystyö saavat isoja asioita aikaan. Olemme onnistuneet paketoimaan omat vahvat tuotteemme ja markkinoiden parhaat kumppanituotteet asiakkaillemme todellista hyötyä tuottaviksi ratkaisuiksi", sanoo Solteqin myyntijohtaja Janne Mäkelä.

SOLTEQ OYJ

Lisätietoja:

Solteq Oyj
Myyntijohtaja Janne Mäkelä
Puh. 040 8444 579
sähköposti: janne.makela@solteq.com

Tokmanni-Konserni
Toimitusjohtaja Kyösti Kakkonen
Puh. 050 65 222

Solteq Oyj on kaupan ja teollisuuden strateginen kumppani, jonka ydinosaamista ovat liiketoimintakriittiset IT-ratkaisut. Solteq yhdistää omia ja maailman johtavien ohjelmistoyritysten tuotteita yksilöllisiksi ratkaisuiksi asiakkaiden liiketoiminnan kehitykseen ja toiminnan ohjaukseen. Ratkaisujen avulla jalostettu tieto auttaa yhtiön asiakkaita ohjaamaan liiketoimintaansa entistä tehokkaammin ja parantamaan kannattavuuttaan. Yhtiön liikevaihto vuonna 2007 oli 27,9 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa työskentelee noin 270 henkilöä. Lisätietoja osoitteesta www.solteq.com

Tokmanni-konserni on Suomen suurin halpakauppaketju. Konserniin kuuluu 132 myymälää seitsemän eri brandin alla; Tokmanni, Tarjoustalo, Vapaa Valinta, Robinhood, Maxi-Makasiini, Maxi-Kodintukku ja Säästöpörssi. Myymäläverkosto kattaa koko Suomen etelästä pohjoiseen ja idästä länteen. Pohjoisin myymälä on Keminmaalla ja eteläisin Hangossa. Konsernin liikevaihto tulee olemaan kuluvana vuonna noin 600 miljoonaa euroa. Yritys työllistää tällä hetkellä noin 2 800 henkilöä. Lisätietoja osoitteesta www.tokmanni-konserni.fi.