PA RESOURCES: BORRNING AV PROSPEKTERINGSBRUNN PÅ VOLVE SOUTH PÅBÖRJAD

Borrningen av en prospekteringsbrunn på Volve South-prospektet i licenserna PL 046BS/ PL 046B i Norge har påbörjats. Resultat från borrningen förväntas komma i slutet av året. Olje- och gaskoncernen PA Resources har 10 procents ägarandel i licensen.
Operatören av licensen PL 046BS, StatoilHydro, har påbörjat borrningen av prospekteringsbrunnen 15/9-F-15 S på Volve South-prospektet från den kombinerade borrnings- och produktionsplattformen Mærsk Inspirer som är lokaliserad på Volve-fältet på den norska kontinentalsockeln. Volve South-prospektet är en nedåtgående strukturell inneslutning i Hugin formationen lokaliserad cirka två kilometer söder om Mærsk Inspirer. Prospekteringsbrunnen ska borras som en avvikningsbrunn och planen är att återanvända den övre sektionen av brunnen till en ny produktionsbrunn som är planlagd att borras under nästa år på Volve- fältet. Det planerade totala djupet för prospekteringsbrunnen är cirka 3 100 meter. Resultat från borrningen förväntas komma i slutet av året.

- Detta är den första prospekteringsbrunnen som borras som en del i det pågående borrningsprogrammet på Volve-fältet med omkringliggande område. Volve South-prospektet är en av tre prospekt runtomkring Volve-fältets centrala delar som är möjliga att undersöka och som potentiellt kan innehålla oljeresurser, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef på PA Resources.

PA Resources har 10 procents ägarandel i licensen PL 046BS. Operatör är StatoilHydro (59,6 %) och övrig partner är ExxonMobil Exploration and Production Norway (30,4 %).

Norge/Stockholm, 7 oktober 2008
PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
VD, PA Resources Norway AS
Mobil: +47 900 55 921
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter på 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES BORRNING AV PROSPEKTERINGSBRUNN PA VOLVE SOUTH PABORJAD