PA RESOURCES: DELÅRSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 2008: STARKT RÖRELSERESULTAT GER RÖRELSEMARGINAL OM 62 PROCENT

Sammanfattning tredje kvartalet 2008

*	Koncernens intäkter från försäljning av råolja ökade till 888,5 (775,0) MSEK under tredje kvartalet.
*	Resultatet efter skatt uppgick till 57,8 (331,4) MSEK, inkluderat ej kassapåverkande valutaeffekter uppgående till -294,5 (86,4) MSEK på koncernens lån i främst USD.
*	Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,40 (2,29) SEK och resultat per aktie efter utspädning blev
0,40 (2,26) SEK.
*	Den genomsnittliga produktionen av olja uppgick till 15 200 (17 250) fat per dag. Försäljningen uppgick totalt till 1 071 000 (1 467 000) fat olja till ett snittpris på 107,81 (70,13) USD per fat.
*	Avtal om förvärv av tre prospekteringslicenser har tecknats under kvartalet - två licenser offshore Danmark och en licens på land i Södra Tunisien.
*	Fortsatta framgångar har uppnåtts vid borrningar i Ekvatorialguinea.
*	Standard Bank Plc har efter periodens utgång utsetts av PA Resources till att arrangera refinansieringen av ett obligationslån som löper ut i januari 2009.

Sammanfattning niomånadersperioden 2008

*	Koncernens intäkter från försäljning av råolja ökade till 2 467,2 (2 038,4) MSEK under niomånadersperioden.
*	Resultatet efter skatt uppgick till 538,1 (685,6) MSEK, inkluderat ej kassapåverkande valutaeffekter uppgående till -133,1 (89,0) MSEK på koncernens lån i främst USD.
*	Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,71 (4,73) SEK och resultat per aktie efter utspädning blev
3,69 (4,68) SEK.
*	Den genomsnittliga produktionen av olja uppgick till 13 358 (15 102) fat per dag. Försäljningen uppgick totalt till 3 343 010 (3 454 000) fat olja till ett högt snittpris på 107,07 (66,98) USD per fat.
*	Det operativa kassaflödet uppgick till 1 147,4 (866,9) MSEK.

Kommentar från VD och koncernchef Ulrik Jansson

-	PA Resources har under tredje kvartalet fokuserat på utvecklingen av våra produktionstillgångar och ökningen av våra reserver. Koncernen har en värdefull tillgångsportfölj och är i färd med att tillföra ny produktion tack vare den kommande produktionsstarten i Republiken Kongo.
-	Rörelseresultatet under tredje kvartalet ligger i linje med föregående kvartal. Det sänkta oljepriset under kvartalet har delvis kompenserats av en stark dollar. Resultatet efter skatt belastas framförallt av ökade valutakursförluster vid omräkning av lån och ökade skattekostnader.
-	PA Resources har utsett Standard Bank Plc till arrangör av refinansieringen av ett obligationslån som löper ut i januari 2009.

Stockholm, 2008-10-29
PA Resources AB (publ)
(För fullständig rapport, se bifogad fil.)

Vid frågor, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
PA Resources AB
Mobil +46 70 751 41 84
E-post: info@paresources.se

Bo Askvik
CFO
PA Resources AB
Mobil +46 708 19 59 18.
E-post: bo.askvik@paresources.se

Delårspresentation den 29 oktober 2008
PA Resources kommer att presentera det tredje kvartalets resultat onsdagen den 29 oktober kl. 09.30 (CET) på Berns Salonger, rum Kilsalen (ingång via Hotell Berns/Näckströmsgatan), Berzeli Park, Stockholm, Sverige.

Du kan också följa presentationen live, eller se en inspelning i efterhand, via företagets webbplats www.paresources.se.

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter om cirka 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES DELARSRAPPORT JANUARI - SEPTEMBER 2008 STARKT RORELSERESULTAT GER RORELSEMARGINAL OM 62 PROCENT