Nyheter för noterade bolag: Disciplinnämnden vid OMX Nordiska Börs Stockholm meddelar utslag angående HQ Bankaktiebolag (27/08)

- Uttalar kritik men utdelar ingen sanktion

HQ Bankaktiebolag (HQB) är medlem på OMX Nordiska Börs Stockholm. Enligt börsens regler för medlemmar ska order som läggs i handelssystemet återspegla det aktuella marknadsvärdet för det instrument som ordern avser samt utgöra verkliga order och avslut. Med ”aktuellt marknadsvärde” avses kurser som vid en samlad bedömning reflekterar gällande kurssättning utifrån bland annat kursförändringar för instrumentet under den aktuella börsdagen och föregående börsdagar, instrumentets volatilitet, allmänna kursförändringar för jämförbara instrument med mera. Vad som sägs i reglerna gäller också under den s k callen, ett särskilt auktionsförfarande för att fastställa det marknadspris som ska gälla när handeln öppnar för dagen. Under call-förfarandet kan marknadsaktörerna inte bara lägga in utan också dra tillbaka sina ordrar.

Den 17 juni 2008 stängde handeln i HM-aktien till 320 kronor. HQB:s orderläggning i callen den 18 juni innebar att HQB inledningsvis förklarade sig villig att för egen räkning köpa som mest 250 000 HM-aktier, varav ordrar avseende 200 000 aktier limiterades till 350 respektive 360 kr. Detta var priser som avsevärt avvek dels från de priser till vilka övriga marknadsaktörer visade sig villiga att handla, dels från det pris till vilket HQB senare genomförde köp och försäljningar av aktier. Som en direkt följd av HQB:s orderläggning hölls jämviktspriset under större delen av callen på en klart högre nivå än de priser till vilka handel senare skulle komma att äga rum. Marknaden gavs därmed intrycket att den öppningskurs som skulle komma att fastställas i callen skulle vara betydligt högre än vad som senare skulle bli fallet. Strax innan öppningskursen skulle fastställas visade det sig emellertid att HQB inte stod för sina ordrar utan drog tillbaka dessa varpå prisnivån i callen föll tillbaka.

Enligt börsens mening har omständigheterna varit sådana att det aldrig har varit HQB:s avsikt att hela den ordervolym som lades in i handelssystemet under callen skulle leda till avslut. Börsen har därvid också noterat att den ansvarige mäklaren hos HQB också i oktober 2004 blivit kritiserad av börsen för att ha dragit bort samtliga köpordrar i en aktie några sekunder innan callen avslutades. Mäklaren själv har bland annat uppgivit att han inte har haft för avsikt att på ett regelvidrigt sätt påverka kursen utan att eventuella brister i hans agerande i stället måste sökas i en oförmåga att i callens inledningsskede göra en korrekt bedömning av efterfrågan på HM-aktien.

Nämnden konstaterar att man inte har kunnat bortse från de förklaringar som mäklaren har lämnat och nämnden fäster särskilt avseende vid att Hennes & Mauritz på morgonen den 18 juni hade lämnat en mycket positiv delårsrapport. Nämnden noterar också att genomsnittskursen under den 18 juni på HM-aktien blev 342,30 kronor, vilket visar att det fanns fog för att räkna med en kraftig uppgång under dagen. Lämpligheten av att lägga in ordrar med den aktuella volymen och det kraftigt förhöjda priset under callen kan visserligen även med dessa utgångspunkter starkt ifrågasättas. Att mäklaren uppenbarligen gjort en felbedömning innebär dock inte att man kan utgå från att ordrarna saknade kommersiellt syfte.

Sammanfattningsvis anser nämnden att, trots att vissa för HQB och mäklaren besvärande omständigheter föreligger, det inte är tillräckligt klarlagt att de aktuella ordrarna avsett att otillbörligt påverka prisbildningen i handelssystemet eller saknat kommersiellt syfte. Nämnden har därför beslutat att inte vidta någon åtgärd i ärendet.

I avgörandet har Johan Munck, Marianne Lundius, Hans Mertzig, Carl Johan Högbom och Jack Junel deltagit.

Anders Ackebo, OMX Nordiska Börs Stockholm 	08-405 70 10

wkr0003.pdf wkr0009.pdf