Avista: Justering i OMX Stockholm Benchmark index med anledning av Securitas utdelning av aktierna i Loomis (261/08)

Följande information är baserad på ett pressmeddelande från Securitas AB daterat den 11 november 2008. Styrelsen i Securitas föreslår att den extra bolagsstämman, den 3 december 2008 godkänner utdelning av aktier i Loomis. Förslaget innebär att aktieägare för var femte (5) innehavd B-aktie i Securitas erhåller en (1) B-aktie i Loomis. Avsikten är att notera Loomis på Nordiska börsen den 9 december, 2008. Nedanstående justering baseras på den officiella information som publicerats av Securitas och förutsätter att den extra bolagsstämman den 3 december godkänner förslaget till utdelning. Justeringen kan komma att ändras om ny information lämnas av Securitas.

Med anledning av Securitas utdelning kommer NASDAQ OMX att justera Securitas ser. B (SE0000163594) i enlighet med ”Rules for the Construction and Maintenance of the NOREX Exchanges´All-Share, Sector and Benchmark Indices”, regel 5.1, 5.7.1. samt 5.7.2. med den skillnaden att det utdelade bolaget kommer att inkluderas i indexet redan på Ex-dagen. Anledningen till avvikelsen från ovan nämnda indexregelverk är att förändringen skall vara lämpligare ur ett portföljperspektiv.

Startkursen för det utdelande bolaget, Securitas ser. B (SECU B) på Ex-dagen den 4 december 2008 kommer att vara Securitas ser. B stängningskurs i index den 3 december 2008 med avdrag för utdelningsvärdet av en (1) Loomis ser. B. Det utdelade bolaget kommer på Ex-dagen att ingå i indexberäkningen med fastkurs enligt bolagets utdelningsvärde. Utdelningsvärdet av det utdelade bolaget kommer att baseras på medianvärdet beräknat på minst fem (5) värderingar från marknadsaktörer. Det utdelade bolaget kommer därefter att ingå i index till fastkurs till dess att första betalkurs registreras den första handelsdagen, som beräknas vara den 9 december enligt pressmeddelandet från Securitas.

I det fallet att utdelningsvärdet inte kan fastställas genom värdering kommer startkursen för det utdelande bolaget, Securitas ser. B startkurs på Ex-dagen att vara första noterade betalkurs på Ex-dagen. Fastkursen för det utdelade bolaget Loomis ser. B kommer i detta fall att fastställas som differensen mellan Securitas stängningskurs i index dagen före Ex-dagen och den första noterade betalkursen för Securitas på Ex-dagen.

Antalet Loomis ser. B aktier i OMX Stockholm Benchmark index på Ex-dagen kommer att vara 62 624 933 st. Observera att justeringen genom att inkludera Loomis ser. B i OMX Stockholm Benchmark index inte kommer att medföra någon kvartalscapping i viktbegränsade Benchmark index.

wkr0003.pdf