PA RESOURCES: PA RESOURCES SÄLJER NORSKT DOTTERBOLAG FÖR 220 MUSD

PA Resources AB har tecknat ett avtal med Bayerngas Norge AS gällande försäljning av koncernens samtliga tillgångar i Norge för en köpeskilling om cirka 220 miljoner USD. Transaktionen kommer att väsentligt stärka PA Resources finansiella position.
Olje- och gasbolaget PA Resources AB har tecknat ett avtal gällande försäljning av det helägda dotterbolaget PA Resources Norway AS inklusive alla tillgångar på den norska kontinentalsockeln till Bayerngas Norge AS, ett dotterbolag till det tyska gasföretaget Bayerngas GmbH. Den totala köpeskillingen uppgår till cirka 220 miljoner USD (motsvarande cirka 1 750 miljoner SEK).

Försäljningen kommer att väsentligt stärka PA Resources finansiella position och förbättra koncernens förmåga att framgångsrikt utveckla produktionslicenserna under de kommande åren. Försäljningen bekräftar värdet på PA Resources portfölj av olje- och gastillgångar.

-	Vi tror starkt på PA Resources Norway - både på licensernas potential och på den kompetenta och erfarna personalen. PA Resources har dock valt att prioritera verksamhet i andra länder som en del av den generella översynen av koncernens strategi. Den pågående konsolideringen av den norska oljeindustrin kommer att fortsätta och det blir färre men starkare olje- och gasföretag i Norge. Vi är övertygade om att Bayerngas Norge kommer att bli en av dessa framgångsrika företag, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef på PA Resources.

PA Resources har beslutat, som en del av den strategiska översynen, att huvudsakligen fokusera på utveckling av produktionstillgångarna i Norra och Västra Afrika, kombinerat med prospekteringsaktiviteter. PA Resources kommer att fortsätta bedriva prospektering i södra Nordsjön med fokus på Storbritannien, Danmark och Nederländerna.

PA Resources norska dotterbolag bildades i oktober 2004 och har sedan dess byggt upp en stark portfölj av olje- och gastillgångar på den norska kontinentalsockeln. Idag har bolaget andelar i en produktionslicens (Volve) och elva prospekteringslicenser. Bolaget har ett kontor i Oslo med 23 anställda.

Försäljningsavtalet är villkorat av att nödvändiga godkännande från de norska myndigheterna erhålls och det träder i kraft den 1 januari 2009.

De kombinerade aktiviteterna gällande den pågående refinansieringen, den planerade emissionen av konvertibler och försäljningen av tillgångar, kommer att reducera de utestående lånen och väsentligt stärka balansräkningen.

Bayerngas Norge AS ägs av Bayerngas GmbH, München (53,7 %), Stadtwerke Munchen (31,3 %), Swissgas (10 %) och TIGAS-Erdgas Tirol (5 %). Bayerngas GmbH är ett kommunalt företag som fungerar som upphandlingsplattform för naturgas. Under 2007 inhandlades 64,2 kilowattimmar gas på uppdrag av företagets kunder och omsättningen uppgick till 1,6 miljarder Euro. Företagets mål är att optimera förutsättningarna för en god tillgång på naturgas. I mars 2006 bildade Bayerngas dotterbolaget Bayerngas Norge AS i Oslo, Norge. Målet för Bayerngas Norge är att bli ett betydande produktionsbolag i Nordsjön och Norska Havet. För mer information om företaget, se www.bayerngasnorge.com eller www.bayerngas.de.

Stockholm, 1 December, 2008
PA Resources AB (publ)

För mer information kontakta:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
Mobil: +46 70 751 41 84. E-post: info@paresources.se
Bo Askvik
CFO, PA Resources AB
Mobil: +46 708 19 59 18

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter på 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES PA RESOURCES SALJER NORSKT DOTTERBOLAG FOR 220 MUSD