Outokumpu varslar 450 personer i Sverige på grund av oväntat låg efterfrågan

11 december 2008 kl 9.10

Efterfrågan på rostfritt stål har försvagats ytterligare till följd av den globala ekonomiska krisen. Samtliga slutkundssegment har minskat sina inköp då företagen skjuter upp sina investeringar och bygg- och konstruktionsaktiviteten är låg. Distributörerna minskar sina lager och skjuter upp sina inköp i förväntan om lägre priser.

På grund av de rådande utsikterna för världsekonomin förbereder sig företaget på ett scenario där marknaden inte förbättras under 2009.

- Vi tvingas vidta åtgärder för att förbereda oss för en period då efterfrågan troligen fortsätter att vara svag, säger Bo Annvik, vice vd i Outokumpu och chef för divisionen Specialty Stainless. Vi måste anpassa verksamheten till klart lägre leveransvolymer än företagets produktionskapacitet, och till priser på rostfritt stål som är lägre än de långsiktiga normalnivåerna. Tyvärr kan vi inte undvika att överväga personalneddragningar i detta sammanhang.

Samtidigt håller vi fast vid vår strategi. Vi vill sälja mer till slutanvändare och projektkunder, och vi vill öka försäljningen av specialprodukter och ferriter. Trots att vi skjuter upp många av de investeringar som är relaterade till detta, har vi för närvarande tillräcklig produktionskapacitet för att fortsätta i vår strategiska riktning."

Därför kommer Outokumpu att inleda förhandlingar med fackliga representanter för att minska antalet anställda med 450 personer på företagets produktionsanläggningar i Sverige. Detta berör Outokumpus anläggningar enligt följande:

I Avesta, samt på koncerngemensamma funktioner i Sverige, varslas 262 personer.

I Degerfors varslas 97 personer.

I Nyby utanför Eskilstuna varslas 57 personer.

I Kloster i Långshyttan varslas 34 personer.

- Det här är åtgärder som vi självklart hade önskat slippa men som marknadsläget ser ut nu och med de utsikter som finns för 2009 kan vi inte göra annat om vi ska ta företaget genom den här krisen på ett ansvarsfullt sätt, säger Bo Annvik. Vi kommer att göra vårt bästa för att på ett ansvarsfullt sätt stödja de anställda som drabbas.

Investeringsprogrammet skjuts upp

Outokumpu beslutade i oktober att göra en översyn av investeringsprogrammet till följd av den globala finansiella krisen och den plötsliga nedgången i efterfrågan på rostfritt stål. Med översynen som grund har beslutet nu fattats att skjuta upp i stort sett hela investeringsprogrammet i minst tolv månader. Detta innebär bland annat att investeringarna i utökad produktionskapacitet för specialstål i Avesta och kvartoplåt i Degerfors skjuts upp.

- Vi håller fast vid vår strategi. Vi vill sälja mer till slutanvändare och projektkunder, och vi vill öka försäljningen av specialprodukter och ferriter. Trots att vi skjuter upp många av de investeringar som är relaterade till detta, har vi för närvarande tillräcklig kapacitet för att fortsätta i vår strategiska riktning, säger Bo Annvik.

Mer information finns i pressrelease från koncernen; Outokumpus rörelseresultat för det fjärde kvartalet blir lägre än väntat, åtgärder vidtagna för att förbättra lönsamheten - investeringsprogrammet skjuts upp

För mer information, kontakta:

Bo Annvik, Executive Vice President - Specialty Stainless, tel +46 226 82601

Elisabeth Hansson, Communications Manager Sverige, tel. 0226-82651,