PA RESOURCES: OLJE- OCH GASBOLAGET PA RESOURCES AB HAR SLUTFÖRT FÖRSÄLJNINGEN AV PA RESOURCES NORWAY AS TILL BAYERNGAS NORGE AS. TRANSAKTIONEN SLUTFÖRDES DEN 8 JANUARI 2009.

PA Resources AB har slutfört den tidigare offentliggjorda försäljningen av det helägda dotterbolaget PA Resources Norway, som inkluderar samtliga tillgångar i prospekterings- och produktionslicenser på den norska kontinentalsockeln, till Bayerngas Norge AS. Transaktionen slutfördes den 8 januari 2009, efter det att de norska myndigheterna gett sitt godkännande i mitten av december 2008.
Bayerngas Norge betalar för ett Enterprise Value uppgående till 220 miljoner USD för en kassa- och lånefri verksamhet. Transaktionen har ekonomisk effekt från och med den 1 januari 2009.

Försäljningen av det norska dotterbolaget innefattar all personal som i nuläget är anställda av PA Resources Norway.

Transaktionen kommer att stärka PA Resources finansiella position avsevärt och möjliggör en fortsatt framgångsrik utveckling av bolagets produktionslicenser under kommande år. Transaktionen bekräftar värdet av bolagets portfölj av olje- och gastillgångar.

För mer information, se PA Resources pressreleaser från den 1, 4 och 15 december 2008.

Stockholm, 8 januari 2009
PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
PA Resources AB
Mobil: +46 70 751 4184
Bo Askvik
CFO
PA Resources AB
Mobil: +46 708 19 59 18

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien,  Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources AB hade intäkter på 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES OLJE- OCH GASBOLAGET PA RESOURCES AB HAR SLUTFORT FORSALJNINGEN AV PA RESOURCES NORWAY AS TILL BAYERNGAS NORGE AS. TRANSAKTIONEN SLUTFORDES DEN 8 JANUARI 2009.