PA RESOURCES: PA RESOURCES OFFENTLIGGÖR SLUTLIGT UTFALL AV FULLTECKNAD KONVERTIBELEMISSION

Olje- och gasbolaget PA Resources AB har nu slutfört sammanräkningen av nyemissionen av konvertibler med företrädesrätt för bolagets aktieägare. Såsom tidigare meddelats har PA Resources konvertibelemission fulltecknats.
Av den totala nyemissionen tecknades cirka 44 procent med stöd av teckningsrätter och cirka 56 procent utan företrädesrätt. Det konsortium av investerare som åtagit sig att garantera del av nyemissionen tecknade cirka 53 procent.

I nyemissionen tecknades totalt 72 757 002 konvertibler, motsvarande nominellt belopp om 1 164 112 032 kronor. Nymissionen tillför bolaget cirka 1 090 miljoner kronor efter avdrag för emissionskostnader. I det fall samtliga konvertibler skulle konverteras till aktier kommer antalet aktier i bolaget att öka till 218 271 006 aktier vilket motsvarar en utspädning om cirka 33 procent.

Konvertiblerna beräknas bli föremål för handel vid NASDAQ OMX Nordiska Börs Stockholm från och med den 15 januari 2009. Sedan den 1 januari 2009 tillåter även Oslo Börs samtidig notering av konvertibler. PA Resources kommer därför inom kort att ansöka om notering av konvertiblerna på Oslo börs.

- Jag konstaterar med tillfredställelse att konvertibelemissionen genomförts framgångsrikt och blivit fulltecknad. Emissionslikviden skapar en stark och långsiktig finansiering för bolaget, säger Ulrik Jansson, verkställande direktör och koncernchef på PA Resources.

Konvertibelvillkor i sammandrag
Konvertiblerna löper med en årlig ränta om 11 procent från och med den 15 januari 2009. Ränta utbetalas den 15 januari varje år, första gången den 15 januari 2010 och sista gången den 15 januari 2014. Konvertiblerna förfaller till betalning med nominellt belopp den 15 januari 2014, om inte återbetalning eller konvertering till aktier dessförinnan har skett. Konvertering kan ske årligen under perioden 1 - 30 september. Konverteringskursen är 16 kronor.

Carnegie har varit finansiell rådgivare till PA Resources.

Stockholm den 8 januari 2009
PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
Mobil: +46 70 751 41 84
E-post: info@paresources.se
Bo Askvik
CFO, PA Resources AB
Mobil: +46 708 19 59 18

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.
PA Resources AB hade intäkter på 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börs i Stockholm (segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES PA RESOURCES OFFENTLIGGOR SLUTLIGT UTFALL AV FULLTECKNAD KONVERTIBELEMISSION