Empire gjorde dock vinst!

Efter ett mycket svagt sista kvartal (Q 4) visade Empire ett resultat på samma nivå som i vinstvarningen av 12 december 2008. Styrelsen har dock valt att göra en maximal nedskrivning, 6 MSEK, av varulagret.

Den oväntat låga försäljningen, kraftiga kronförsvagningen och de pressade marginalerna medförde att sista kvartalet på 2008 efter nedskrivningen uppvisade en förlust på 8.5 MSEK. För helåret 2008 blev vinsten före skatt 5.3 MSEK. Omsättningen för sista kvartalet var 132.5 MSEK (147.2) och för helåret 416.5 MSEK (327.7).

- En serie åtgärder har satts in. Effekterna kommer dock senare. Det handlar om planerad sänkning av lagervärdet med 60 MSEK under första halvåret 2009, utfasning av olönsamma produkter, personalneddragningar och andra kostnadssänkningar på 15 MSEK och effektivisering av logistiken. År 2009 kommer att bli utmanande. Vi har kavlat upp ärmarna, är starkt motiverade och vet vad som väntar. Vi kommer att skapa ett starkare Empire med potential att gå vidare in i nästa tillväxtfas. Och gläd er med mig över att SodaStream sålde bättre än förra året även under det smärtsamma fjärde kvartalet, 2008, avslutar VD Johan Kalling.

Information:

Johan Kalling, 08-58630500, johan.kalling@empire.se
Dick Holmgren, 08-58630461, dick.holmgren@empire.se

Läs hela Bokslutskommunikén på vår hemsida www.empire.se under fliken Finansiell information.

Empire är ett försäljnings- och distributionsföretag inom hem- och hushållsprodukter. Vi finns idag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Baltikum och Spanien