Northern Logistic Property ASA - Resultater 1. kvartal 2009

Oslo (12. mai 2009): NLP oppnådde tilfredsstillende resultater i første kvartal 2009 med 14 % økning i inntektene og 18 % økning i driftsresultat før verdiendringer av investeringseiendommer. Målt i lokal valuta var investeringseiendommenes virkelige verdi ved utgangen av kvartalet den samme som bokført verdi ved utgangen av 2008. Kontantstrømmen var sterk.   Hovedpunkter

• Leieinntekter for kvartalet var 104 mkr (91 mkr). Driftsresultat før verdiendringer på investeringseiendommer var 88 mkr (74 mkr). 1. Kvartal 2009 inkluderer driften av 24 eiendommer mot 19 eiendommer i 1. kvartal 2008.
  • Samlet årlige leieinntekter er estimert til 408 mkr (valutakurser pr. 31. mars 2009 med gjennomsnittlig gjenværende løpetid på leieavtalene på 7,3 år og ledighet på 2,1 %.
  • Verdiendring investeringseiendommer utgjorde et tap på 32 mkr i kvartalet. Verdien av investeringseiendommer var 5.142 mkr pr. 31. mars 2009. Netto direkte avkastningskrav var 7,2 % uendret fra siste kvartal.
  • Målt i lokal valuta var virkelig verdi av eiendomsporteføljen i Sverige uendret. Det gjenspeiler forlengelse av kontrakter samt flere tilleggskontrakter som følge av investeringer.
  • Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter var 32 mkr, (kr. 1,21 per aksje) i første kvartal 2009, sammenlignet med 22 mkr, (kr. 0,82 per aksje) i første kvartal 2008.
  • Selskapet hadde totalt lån på 4.228 mkr ved utgangen av første kvartal 2009. Gjennomsnittlig rente og margin betalt på låneporteføljen var 4,69 % ved utgangen av første kvartal 2009, ned fra 5,00 % i forrige kvartal. 79 mkr av utestående lånebeløp ble tilbakebetalt i løpet av første kvartal 2009. Avtalt tilbakebetalingsplan på lån for neste tolv måneder utgjør 73 mkr.
  • Kontanter og kontantekvivalenter var 142 mkr pr 31. mars 2009.
  • Total egenkapital var 861 mkr ved utgangen av kvartalet ogegenkapitalandelen var 16 %, uendret fra utgangen av 2008. Netto eiendeler (NAV) pr aksje var 32 kr.

For ytterligere informasjon:
Per Gunnar Rymer, CEO: +47 907 77 627, email: per.gunnar.rymer@nlpasa.com

Om Northern Logistic Property ASA
Northern Logistic Property ASA er et ledende rendyrket logistikkeiendomsselskap basert i Norden. Porteføljen består av 24 avanserte logistikkeiendommer lokalisert i større og regionale byer i Sverige og Danmark, med et totalt leieareal på ca. 804.000 kvadratmeter. Se også www.nlpasa.com.

Resultater 1 kvartal 2009
Presentasjon av regnskap for 1 kvartal 2009