Nedjustering af forventninger til 2009

Året 2009 var et ekstremt dårligt år for indtjening i primærlandbruget og i særdeleshed for mælkeproduktion. En udvikling som FirstFarms' også er stærkt påvirket af. I fjerde kvartal er resultatet blevet negativt påvirket af den fortsatte dårlige prissætning, nedjustering af biologiske aktiver samt effekten af en dårlig vækstsæson for grovfoderproduktionen, både kvalitets- og mængdemæssig.

· Som en konsekvens af de dårlige vækstforhold har produktionen af grovfoder i efteråret været 25 % under forventningerne. Værdien af grovfoderet er desuden reduceret med 19 % på grund af lave priser samt en lavere foderværdi end forventet. Den biologiske værdi af de flerårige lucernemarker er desuden nedskrevet som en effekt af de lave værdiansættelser. Den samlede negative effekt af disse forhold er 11 mio. kr. i forhold til forventningerne.

· På grund af en forsinkelse i godkendelse af et nyt staldafsnit og det hårde vintervejr blev indsætningen af 550 køer forsinket fra ultimo november 2009 til primo 2010 hvilket har betydet en lavere mælkeindtægt. Samtidig udeblev en forventet stigning i mælkeprisen i december. Den negative effekt af disse forhold er en mindre indtjening på 3 mio. kr. i forhold til forventningerne.

· Trods stigningerne i mælkepriserne, som blev realiseret i det tidlige efterår, er handelsværdien af kvæg fortsat med at falde. Selskabet havde forventet en stigning i besætningsværdien på 3 mio. kr. i 4. kvartal, men prisudviklingen har betydet at besætningen i stedet nedskrives med 1 mio. kr. Den samlede effekt er derfor 4 mio. kr. mindre i besætningsværdi end forventet.

· Den endelige afslutning og refusionsopgørelse af jordhandlen i Rumænien, som oplyst i selskabsmeddelelse 13/2009, gav en lavere fortjeneste. Dette i kombination med lidt højere omkostninger har en negativ effekt på 4 mio. kr.

§ Med de nævnte forhold nedjusterer FirstFarms de tidligere udmeldte forventninger til resultaterne i 3. kvartalsmeddelelsen med 22 mio. kr. til en omsætning på 73- 75 mio. kr., et EBIT-resultat på -33 til -35 mio. kr. og et resultat før skat på -39 til -41 mio. kr.

Bestyrelsen anser det forventede resultat som værende meget utilfredsstillende.

FirstFarms A/S

For yderligere information:

Se venligst vores hjemmeside www.firstfarms.dk eller kontakt

bestyrelsesformand Henrik Hougaard på telefon +45 40 53 62 48

Nedjustering af forventninger til 2009