MSAB Bokslutskommuniké januari - december 2009

Bokslutskommuniké januari - december 2009

·       Substansvärdet per aktie ökade från januari till december med 128 % till 114 kr.

·       Substansvärdet per aktie den 18 februari 2010 var 108 kr.

·       Resultat per aktie uppgick till 65,33 kr (-69,37).

·       Utdelning till aktieägare föreslås till 1,00 kr (0,55) per aktie.

Utveckling i innehaven

2009 var ett utmanande år för alla våra innehav. Totalt sett var den organiska tillväxten under 2009 -15 % (vägt genomsnitt). Takten på försäljningsnedgången har dock minskat väsentligt och motsvarande siffra för fjärde kvartalet var -9 %. Tack vare tidigt initierade kostnadsbesparingar som har fortsatt in i andra halvåret har vinstnivån hållits uppe relativt väl trots volymtappet. Det vägda genomsnittet av rörelseresultatens utveckling (exklusive engångskostnader) var -14 % för helåret och 0 % i det fjärde kvartalet.

Alla bolag visade ett starkt kassaflöde under 2009 med tyngdpunkt på det andra halvåret. Bolagen har en väsentligt starkare finansiell ställning i slutet av 2009 än vad man gick in med vid årets början. De stärkta balansräkningarna ger bolagen utrymme för förvärv vilket en del av dem som t.ex Securitas och Assa Abloy redan gjorde under det fjärde kvartalet. MSAB har också en stark finansiell ställning vilket gör att vi kan stötta våra bolag om de skulle vilja göra en större satsning.

Under året investerade vi för totalt 204 Mkr i Loomis, Niscayah och HEXPOL aktier.

Utdelning

Styrelsen föreslår en utdelning med 1,00 kr (0,55) per aktie vilket motsvarar 55 % av ordinarie utdelningar erhållna under 2009.

Ulrik Svensson

VD, MSAB