Empire: SodaStream International öppnar gaspåfyllningsanläggning i Löddeköpinge

(Aktietorget: EMP B)
Idag börjar SodaStreams nya anläggning i skånska Löddeköpinge att fylla på gas i kolsyrepatroner. Anläggningens produktionskapacitet är flera miljoner patroner per år. Detta innebär att cirka sju till femton nya arbetstillfällen skapas i Löddeköpinge.
SodaStream International, varumärkesägarna till varumärket SodaStream vilket Empire har agenturen för i Norden och Baltikum, har utökat sin verksamhet och öppnat påfyllningsfabriken.

Platsen, Löddeköpinge i Skåne, valdes för att Öresundsregionen är ett bra logistiskt läge för distribution till både Norden och Baltikum. Tidigare har patronerna skickats till Tyskland för påfyllnad.

– Kvalitet, säkerhet och miljö är oerhört viktigt för oss. Vi vill minska miljöpåverkan ytterligare genom att fylla på kolsyrepatronerna i Sverige, vilket också underlättar påfyllnadsprocessen för butikerna. Vi har dessutom vårt lager 30 meter från den nya anläggningen så nu slipper vi transporter mellan lager och anläggning, säger Per Björkman, vd på Empire som har agenturen för SodaStream.
SodaStream är ett ”Active Green-företag” vilket innebär att företaget uppmuntrar minskningen av koldioxidanvändning i vardagen. Genom att kolsyra kranvatten går det att minska både förpackningsavfall från burkar och flaskor samt föroreningar från transporter av buteljerade drycker.

Intäkterna från läskmaskinverksamhet består av försäljning av själva maskinerna, smaker samt påfyllnad av kolsyrepatronerna. SodaStream är idag marknadsledare både för maskinförsäljningen och för försäljning och påfyllning av kolsyrepatroner. SodaStream ligger på andra plats i Sverige vad gäller försäljning av safter/koncentrat, enligt en undersökning från Euromonitor.
Antal anställda: 7-15 (beroende på säsong) Storlek på anläggningen: 850 m² Antal patroner per år: Flera miljoner Kvalitet och säkerhet:

• Högsta kvalitet och säkerhet
  • Regelbundna säkerhetskontroller av externa inspektörer
  • Patronerna tvättas och rengörs innan påfyllning
  • SodaStream är originalet sedan 1903

För mer information och bilder: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sodastream

Per Björkman, vd Empire AB, Tel. 08- 586 30 511, 076-547 05 11, per.bjorkman@empire.se

Empire är ett försäljnings- och distributionsföretag inom hem- och hushållsprodukter. Vi finns idag i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum