Outokummun toinen neljännes 2010 - tulos kääntyi voitolle, markkinat paranivat

LEHDISTÖTIEDOTE
22.7.2010 klo 9.10

Vuoden 2010 toinen neljännes lyhyesti:

- Liikevoitto oli 71 milj. euroa, operatiivinen tulos noin 16 milj. euroa
- Toimitukset ja hinnat paranivat selvästi vuoden 2009 toiseen neljännekseen verrattuna
- Kolmannen neljänneksen operatiivisen tuloksen odotetaan olevan jonkin verran negatiivinen johtuen kausivaihtelusta, loppukysynnän elpyminen jatkuu
- Päätökset investoida ferrokromin ja kvarttolevyjen tuotantoon

Konsernin tunnusluvut, milj. euroa     II/10 II/09 1/10

Liikevaihto         1 110 617 916
Liikevoitto           71 -94 -22
Voitto ennen veroja         63 -105 -33
Tilikauden voitto         44 -87 -21
Osakekohtainen tulos, euroa       0,24 -0,48 -0,12
Liiketoiminnan nettorahavirta       -314 21 -86

Ruostumattoman teräksen toimitukset, 1 000 tonnia   339 268 333
Ruostumattoman teräksen perushinta, euroa/tonni 1)   1 317 1 117 1 235
Ruostumattoman teräksen markkinahinta, euroa/tonni   3 018 1 751 2 329

1) CRU:Saksan perushinta (kylmävalssattu 304-laadun 2 mm:n teräslevy)

Standardilaatujen loppukysynnän elpyminen jatkuu ja tämän odotetaan jatkuvan myös lomakauden jälkeen. Erikoislaatujen kysynnän elpyminen on edelleen hitaampaa. Kaupallinen aktiviteetti investointivetoisissa asiakassegmenteissä kuitenkin jatkuu, minkä odotetaan johtavan tilauksiin seuraavien 6-12 kuukauden aikana. Tällä hetkellä jotkut jakelijat ovat varovaisia tekemään tilauksia lomakaudesta ja laskeneesta nikkelin hinnasta johtuen.

Outokummun ruostumattoman teräksen toimitukset kasvoivat toisella neljänneksellä 26 % 339 000 tonniin vuoden 2009 vastaavaan neljännekseen verrattuna. Perushinnat nousivat 18 %. Markkinahinnat, joihin sisältyy myös raaka-ainekustannukset, olivat jopa 72 % vuodentakaisia hintoja korkeammat. Raaka-aineista nikkelin keskimääräinen hinta oli 74 % korkeampi ja ferrokromin 97 % korkeampi kuin vuoden 2009 toisella neljänneksellä. Tästä johtuen Outokummun liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 80 % 1 110 milj. euroon.

Vuoden 2010 ensimmäiseen neljännekseen verrattuna Outokummun toisen neljänneksen toimitukset olivat lähes samalla tasolla ja konsernin kapasiteetin käyttöaste pysyi noin 75 %:ssa. Tämän lisäksi positiivinen hintakehitys kuitenkin mahdollisti Outokummun tuloksen kääntymisen voitolliseksi seitsemän tappiollisen neljänneksen jälkeen. Operatiivinen tulos oli 16 milj. euroa positiivinen verrattuna vuoden 2010 ensimmäisen neljänneksen 32 milj. euron tappioon ja vuoden takaiseen 94 milj. euron tappioon. Lisäksi Outokumpu kirjasi noin 55 milj. euroa raaka-aineisiin liittyviä varastovoittoja, mikä nosti liikevoiton 71 milj. euroon (-94 milj. euroa vuonna 2009). Korkeammista varastotasoista ja raaka-aineiden hinnoista johtunut käyttöpääoman kasvu johti vahvasti negatiiviseen kassavirtaan neljänneksellä.

Kysynnän hidastuminen lomakauden takia sekä vuotuiset huoltoseisokit konsernin tehtailla johtavat kolmannella neljänneksellä 10-20 % toista neljännestä pienempiin toimitusmääriin. Operatiivisen tuloksen arvioidaan olevan jonkin verran negatiivinen kolmannella neljänneksellä. Operatiivisen kassavirran odotetaan kääntyvän positiiviseksi neljänneksellä metallien hintakehityksestä riippuen.

Kesäkuussa Outokumpu päätti kahdesta strategisesta investoinnista, joiden arvo on yhteensä 550 milj. euroa. Ferrokromin tuotantokapasiteetti kaksinkertaistetaan Torniossa ja kvarttolevyn tuotantovalmiuksia parannetaan Degerforsissa, Ruotsissa. Heinäkuussa eduskunta antoi Fennovoimalle periaatepäätöksen ydinvoimalan rakentamiseksi. Outokumpu omistaa noin 10 % Fennovoimasta.

Toimitusjohtaja Juha Rantanen:

"Useiden tappiollisten neljännesten jälkeen on ilahduttavaa kertoa Outokummun palanneen voitolliseksi toisella neljänneksellä. Tärkeimmät tähän vaikuttaneet tekijät olivat standardilaatujen liiketoiminnan selvä elpyminen ja paremmat hinnat, kun taas investointivetoinen erikoislaatujen liiketoiminta kehittyy hitaammin. Kolmannesta neljänneksestä odotetaan kausiluonteisesti heikkoa, kuten aina. Luotamme siihen, että loppukysyntä paranee edelleen, ja valmistaudumme hyödyntämään täysimääräisesti kysynnän elpymisen lomakauden jälkeen.

Outokumpu julkisti merkittäviä uutisia toisella neljänneksellä. Markkinoiden elpymisen ja oman taloudellisen kehityksemme ansiosta pystyimme käynnistämään kaksi tärkeää strategista investointia. Ferrokromin tuotannon laajennuksessa ei ole kyse ainoastaan raaka-aineomavaraisuudesta vaan myös kasvusta. Kvarttolevyinvestointi puolestaan lujittaa johtoasemamme räätälöidyissä levytuotteissa, mikä tukee voimakkaasti erikoistuotestrategiaamme."

Tämä tiedote on tiivistelmä Outokummun virallisesta toisen neljänneksen 2010 osavuosikatsauksesta

Lisätietoja antavat:

Päivi Lindqvist, johtaja - viestintä ja sijoittajasuhteet
puh. (09) 421 2432, matkapuh. 040 708 5351
paivi.lindqvist@outokumpu.com

Ingela Ulfves, johtaja - sijoittajasuhteet ja talousviestintä
puh. (09) 421 2438, matkapuh. 040 515 1531
ingela.ulfves@outokumpu.com

Esa Lager, talous- ja rahoitusjohtaja
puh. (09) 421 2516
esa.lager@outokumpu.com

OUTOKUMPU OYJ