Outokumpus andra kvartal 2010 - förbättrade marknader ger vinst

22 juli 2010 kl 8.10 CET

I korthet

- Rörelseresultat 71 miljoner euro, underliggande rörelseresultat cirka 16 miljoner euro
- Leveranser och priser klart bättre jämfört med andra kvartalet 2009
- Underliggande rörelseresultat för tredje kvartalet väntas bli något negativt på grund av säsongsvariationer, efterfrågan från slutanvändare fortsätter att återhämta sig
- Beslut om investeringar i ferrokrom och kvartoplåtsproduktion

Nyckeltal för koncernen, miljoner euro     II/10 II/09 1/10

Omsättning         1 110 617 916
Rörelseresultat         71 -94 -22
Vinst före skatt         63 -105 -33
Nettovinst för perioden       44 -87 -21
Vinst per aktie, euro         0,24 -0,48 -0,12
Nettokassaflöde från den operativa verksamheten   -314 21 -86

Leveranser av rostfritt stål, 1 000 ton     339 268 333
Baspris rostfritt stål, euro/ton 1)       1 317 1 117 1 235
Marknadspris rostfritt stål, euro/ton     3 018 1 751 2 329

1) CRU baspriset i Tyskland för kallvalsad 304 rostfri 2 mm stålplåt

Den underliggande efterfrågan på rostfria standardstål fortsätter att återhämta sig och detta väntas fortsätta även efter semesterperioden. Efterfrågan på specialstål släpar fortfarande efter. Men den kommersiella aktiviteten i investeringsdrivna kundsegment fortsätter och väntas ge order inom de närmaste 6-12 månaderna. I nuläget orsakar semesterperioden i Europa, i kombination med nedgången i nickelpriset en viss tveksamhet hos distributörer av rostfritt stål vad gäller att lägga order.

Outokumpus leveranser av rostfritt stål ökade med 26 procent till 339 000 ton under andra kvartalet jämfört med andra kvartalet 2009. Baspriserna ökade med 18 procent. Transaktionspriserna, som även inkluderar råmaterialkostnader, var så mycket som 72 procent högre än för ett år sedan. Vad gäller råmaterialpriserna så var det genomsnittliga nickelpriset 74 procent högre och ferrokrom 97 procent högre än 2009. Som en följd av detta ökade Outokumpus försäljning med hela 80 procent till 1 110 miljoner euro under andra kvartalet.

Jämfört med första kvartalet 2010 låg leveranserna på samma nivå och koncernens kapacitetsutnyttjande låg kvar på cirka 75 procent. Detta i kombination med den positiva prisutvecklingen gjorde det möjligt för Outokumpu att åter göra vinst efter sju kvartal med förluster. Det underliggande rörelseresultatet var positivt på 16 miljoner euro, jämfört med en förlust på 32 miljoner euro för första kvartalet 2010 och en förlust på 94 miljoner euro för ett år sedan. Dessutom bokförde Outokumpu cirka 55 miljoner euro i råmaterialrelaterade lagervinster, vilket ökade rörelsevinsten till 71 miljoner euro (-94 miljoner euro för Q2 2009). Ökningen i sysselsatt kapital på grund av högre lagernivåer och råmaterialpriser resulterade i ett starkt negativt kassaflöde för kvartalet.

Nedgången i efterfrågan under semesterperioden och årliga underhållsstopp i koncernens verk kommer att leda till att leveransvolymerna för tredje kvartalet blir 10-20 procent lägre än för andra kvartalet. Det underliggande rörelseresultatet i tredje kvartalet väntas bli något negativt. Det operativa kassaflödet i kvartalet väntas bli positivt beroende på metallprisernas utveckling.

I juni beslutade Outokumpu om två strategiska investeringar på totalt 550 miljoner euro. Produktionskapaciteten för ferrokrom i Torneå, Finland, ska dubblas och produktionskapabiliteten för kvartoplåt kommer att förbättras i Degerfors. I juli gav den finska riksdagen Fennovoima tillstånd att bygga ett kärnkraftverk i Finland. Fennovoima är ett finskt energiföretag som bildades 2007 med syfte att bygga en ny kärnkraftsanläggning i landet. Outokumpu äger cirka 10 procent av Fennovoima.

Vd Juha Rantanen:

"Efter flera kvartal med förluster känns det bra att kunna presentera att Outokumpu åter gjorde vinst det andra kvartalet. En tydlig återhämtning inom standardstål och förbättrade priser har varit de främsta faktorerna, medan försäljningen på den investeringsdrivna specialstålssidan fortfarande släpar efter. Som alltid väntas det tredje kvartalet bli säsongsmässigt svagt. Vi litar på att den underliggande efterfrågan fortsätter att förbättras och förbereder oss för att fullt ut kunna dra fördel av återhämtningen i efterfrågan efter semesterperioden.

Outokumpu tillkännagav några stora nyheter under andra kvartalet. Återhämtningen på marknaden och vår finansiella situation gör det möjligt för oss att starta upp två viktiga strategiska investeringar. Utökningen av ferrokromproduktionen handlar inte bara om att bli självförsörjande på denna råvara, utan också om tillväxt. Investeringen i kvartoplåtsproduktion stärker vår redan ledande position inom skräddarsydda plåtar, ett starkt stöd för vår specialstålsstrategi".

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av Outokumpus officiella rapport för andra kvartalet 2010.

För mer information, kontakta:

Päivi Lindqvist, SVP - Communications and IR
tel.
+358 9 421 2432, mobile +358 40 708 5351
paivi.lindqvist@outokumpu.com

Ingela Ulfves, VP - Investor Relations and Financial Communications
tel.
+358 9 421 2438, mobile +358 40 515 1531
ingela.ulfves@outokumpu.com

Esa Lager, CFO
tel +358 9 421 2516
esa.lager@outokumpu.com

OUTOKUMPU OYJ

Outokumpu är världsledande inom rostfritt stål och har visionen att bli den självklara ledaren. Kunder inom många olika industrier över hela världen använder vårt rostfria stål. Det är helt återvinningsbart, underhållsfritt och dessutom både starkt och hållfast. Ett material för att bygga en hållbar framtid. Outokumpu har cirka 7 500 anställda i mer än 30 länder. Koncernens huvudkontor ligger i Esbo, Finland. Outokumpu är listat på NASDAQ OMX Helsingfors.
www.outokumpu.com