Outokummun venäjän vientiä koskeva tutkinta valmistunut

LEHDISTÖTIEDOTE
23.11.2010 klo 15.15

Outokummun Tornio Worksin Venäjän vientikäytäntöjä vuosina 2004-2006 koskeva syyteharkinta on valmistunut. Syyttäjä on todennut Tullin esittämät epäilyt kirjanpitorikoksesta ja väärennyksestä aiheettomiksi. Asia etenee kuitenkin oikeuteen, sillä Outokumpua ja konsernin palveluksessa olevaa 5 henkilöä vastaan on nostettu syytteet rahanpesusta.

Outokumpu kiistää henkilöstönsä tai konserniyhtiönsä syyllistyneen epäiltyyn rikokseen. Rahanpesuepäily perustuu siihen, että yhtiö on käynyt kauppaa sellaisten tahojen kanssa, jotka ilmeisesti ovat syyllistyneet rikoksiin tuodessaan yhtiön tuotteita Venäjälle.

Suomen Tulli käynnisti maaliskuussa 2007 rikostutkimuksen liittyen Outokummun Tornio Worksin Venäjän vientikäytäntöihin. Oikeudenkäynnin arvioidaan alkavan vuoden 2011 aikana.

Lisätietoja:
Matti Louhija, lakiasiainjohtaja,
puh. (09) 421 5508, matkapuh. 040 501 5056

OUTOKUMPU OYJ

Outokumpu on yksi maailman johtavista ruostumattoman teräksen tuottajista, jonka visiona on olla alan kiistaton ykkönen. Useilla eri aloilla toimivat asiakkaamme ympäri maailmaa käyttävät ruostumatonta terästämme ja palvelujamme. Ruostumaton teräs on sataprosenttisesti kierrätettävä, erittäin luja ja pitkäikäinen materiaali, joka on kestävän tulevaisuuden tärkeimpiä rakennusaineita.
Outokummun palveluksessa on noin 7 500 henkilöä yli 30 maassa. Pääkonttori sijaitsee Espoossa. Outokumpu on listattuna NASDAQ OMX Helsingissä.
www.outokumpu.com